Hoe zit het nou met Li-Ion en Ni-Mh accu’s? Een korte handleiding…

1

Batavus Li-Ion accuNaar aanleiding van onze opmerkingen over Li-Ion en Ni-Mh accu’s op pagina 28 in FietsActief nummer 3, kregen we een aantal vragen van lezers.

Tijd om de e-bike accu’s op een rijtje te zetten. Technisch redacteur Wouter Lazet legt in zijn korte handleiding uit hoe je met iedere accu dient om te gaan.

Mocht je hier nog vragen over hebben, stuur dan een bericht naar redactie@fietsactief.nl

Dit is de pdf: FietsActief handleiding acculaden

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. Het artikel over de Li-Ion accu heeft het voor mij onduidelijk gemaakt. Ik heb een Sparta ION-RXS met een afneembare Li-ion accu (in de bagagedrager). Het instructieboekje, betreffende het opladen, sluit af met :”Sluit de lader aan op de fiets als deze niet wordt gebruikt. Dit verhoogt de levensduur van het batterijpakket”. Overigens is het hierbij niet duidelijk of het hier een uitvoering met een batterijpakket in het frame of een accu in de bagagedrager betreft. Uw artikel geeft aan dat het niet verstandig is om de accu wekenlang aan de lader te houden, daar volledig opgeladen Li-ion accu’s versneld verouderen. Gezien het artikel afgesloten wordt met de opmerking:” Vraag bij onduidelijkheden of tegenstrijdigheden altijd je dealer om advies. Geen van het bovenstaande vervangt ooit de aanwijzingen van de producent”. Dit laatste heb ik uiteraard gedaan bij de producent SPARTA en dealer Edwin Groen uit Heerhugowaard (Voor de 4e keer elektrische fietsenwinkel van het jaar). Sparta gaat niet inhoudelijk op de vraag in en verwijst naar het instructieboekje. Zelfs bij een uitdrukkelijk verzoek om het verschil aan te geven wordt verwezen naar het boekje. De dealer stelt middels een garantieformulier: “Als de fiets niet wordt gebruikt, sluit dan de fiets aan op de batterijlader”. Zelfs door de verkoper is dit laatste nogmaals nadrukkelijk aangegeven. Derhalve volg ik dit laatste advies/voorschrift en sluit ik de accu altijd aan de oplader bij het niet gebruiken van de fiets. Echter nu – door het artikel in de Fietsaktief – rijst de vraag: “Is dit beter of slechter voor de levensduur van de accu ?”. Ik ben benieuwd naar Uw reactie.
    M.vr.gr. Henk Ensink