Fietsverlichting is fijn, tot de boel kapot gaat en vervangen moet worden. We geven wat feiten en tips om je verlichting in orde te maken.
Moeilijkheidsgraad Makkelijk: één keer doen en je weet hoe het moet
Nodig Inbussleutel, isolatietape, kabelbinders
Tip Losse ‘kerstboomlampjes’ zijn lekker goedkoop en je bent redelijk zichtbaar. Maar als je goede losse verlichting wilt hebben, ga dan voor een losse koplamp met minimaal 25 lux. Dan zie je zelf ook nog wat.
Stap 1 – Gezoem
Inmiddels is hij bijna uitgestorven: de banddynamo. Die druk je door middel van veerkracht tegen de band. Dit soort dynamo’s staan bekend om het karakteristieke gezoem als ze de band raken, en de weerstand die je voelt tijdens het trappen. Nadeel: ze slippen snel en leveren daardoor (te) weinig stroom voor constante verlichting. Ze zijn nog wel te koop voor ongeveer een tientje.
Stap 2 – LUX & Lumen
Nu heb je veel lampjes die op batterijen werken: losse (knoopcel)batterijen of oplaadbare mini-accu’s. De lampjes zelf zijn vooral ledmodellen. Deze AXA Greenline-koplamp is er in uitvoeringen met diverse lichtsterktes, ofwel lux: hoe hoger de lux, hoe krachtiger de lichtbundel. Er zijn fabrikanten die ook rekenen in lumen: dat is de totale lichtopbrengst, ongeacht de richting waarin dat licht straalt.
Stap 3 – Met stekker
De naafdynamo is bijzonder populair. De opgewekte stroom van dit Shimano-model gaat via twee draadjes richting de verlichting. De stekker die je op de naafdynamo klikt, is vrij kwetsbaar. Als je het voorwiel demonteert, moet je eraan denken om eerst de stekker los te maken. Dat is soms wat priegelen, maar lukt altijd.
Stap 4 – Bij problemen
Branden beide lampen niet meer? Dan is de bekabeling wellicht beschadigd. Controleer of je op de kabel schuurplekken kunt vinden, dat hij gebroken is of dat een stekkertje is losgeraakt. Wil je geen gedoe met draadjes, neem dan een lamp met een accu die je kunt opladen via een usb-kabel. Ook achterlichten zijn er in versies met oplaadbare batterijen.
Stap 5 – Volt
Een e-bike heeft een accu. Dan heb je dus geen dynamo of batterijtjes nodig. Een gewone fiets heeft
een 6 volt lampje, een e-bike maakt gebruik van 12 volt. Als je een nieuwe koplamp nodig hebt dien je daaraan
te denken. Ter informatie: AXA heeft tien specifieke 12 volts e-bike koplampen, vanaf circa 21 euro.