In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Staerk Tandem B14: ‘Met een aangepaste fietsendrager neem je deze tandem overal mee naartoe.‘
Staerk Tandem B14
Echt sámen fietsen, en dan ook nog met ondersteuning. Het kan met deze inklapbare tandem van Nederlandse makelij. Met een aangepaste fietsendrager neem je de Staerk Tandem B14 overal mee naartoe. Deze fiets koop je als je graag met z’n tweeën eropuit gaat. In tandemtaal: een fietser vóór, de captain, en een fietser achter, de stoker. De captain heeft er bij deze Staerk een fraaie taak bij gekregen: naast sturen en schakelen mag hij of zij ook de ondersteuning regelen.
Rijeigenschappen van de Staerk Tandem B14
Opstappen is een eitje. Dit komt onder meer doordat de accu laag is geplaatst. Zet je er een tweede accu bij, dan moet je je been wat hoger zwaaien. De standaard gemonteerde zadels zijn van het type tuinstoel: fors en comfortabel. Dat is fijn, want je zit redelijk rechtop en steunt daardoor op je zitbotjes. Wil je toch een ander zadel? Dat kan de Staerk-dealer dan regelen. Datzelfde gaat ook op voor de banden. Het frame biedt plaats voor flink brede exemplaren.
Gewoon lekker samen fietsen
Wegrijden resulteert aanvankelijk altijd even in wat licht gebibber aan de voorzijde. Maar zodra je ingespeeld bent op elkaar, lijkt tandemfietsen op synchroonzwemmen: soepeltjes draai je samen de weg op. Met z’n tweeën trap je vlot 25 kilometer per uur, en daar houdt de ondersteuning op. Helaas. Je hebt toch de neiging om je gezamenlijke kracht uit te buiten en goed door te rijden. De Staerk kan die kracht makkelijk hebben, maar als je sportieve aspiraties hebt, dan kun je toch beter een andere fiets kiezen. Wil je gewoon lekker samen fietsen en genieten, dan is zo’n Staerk een mooie optie.
Kostbaar goed
Technisch klopt de tandem, al zijn er ons inziens nog wel een paar verbeterpunten. Omdat hij vouwbaar is, lopen de Rohloff-versnellingskabels, remleiding en stroomkabels nogal losjes langs de onderbuis. Het is op dit moment niet anders: het zal ons niet verbazen als in de nabije toekomst de fiets draadloze elektronische onderdelen gaat krijgen. En de prijs? Goedkoop is een Staerk niet, de door ons geteste B14 kost – ga even zitten – 8.999 euro. Elektrische tandems zijn er vanaf 6.299 euro. Anderzijds; je koopt ’m samen – wellicht dat dit de pijn iets verzacht?
Merk en model
Staerk is een Nederlands fietsmerk uit Doetinchem. Het bedrijf bestaat sinds 2022 en is opgericht door de nu 55-jarige Jacob Pot. Hij was tot 2012 de drijvende kracht achter Multicycle, daarna legde hij zich als zelfstandige toe op het bedenken en maken van handige accessoires en onderdelen voor fietsen – van zijwielen en bakfietsgordels tot naafdynamo’s en gereedschap. Daarnaast deed en doet hij nog de service voor een aantal Multicycle e-bikesystemen en Dapu e-bikemotoren.
Van meet af aan: vouwbaar!
Het ontwerpen en ontwikkelen van de Staerk-tandem duurde circa drie jaar. Van meet af aan was het idee om de tandem vouwbaar te maken. Zo kan hij mee op een (licht gemodificeerde) trekhaakdrager van Diamant (zie hieronder). Er is één model frame voor een middenmotor, dat zowel met derailleur als met Rohloff-naaf geleverd kan worden. Ook is er een uitvoering waarin een Dapu-achter- of voorwielmotor gebouwd kan worden. De Staerk is er ook zonder trapondersteuning.
Technische details van de Staerk Tandem B14
Deze Staerk Tandem B14 heeft een aluminium frame, verende voorvork en een dubbel vouwmechanisme in de schuine buis. De Bosch Performance-middenmotor heeft een 500 Wh-accu. Voor extra actieradius kun je een tweede accu installeren. Er is een 14-speed Rohloff-naaf, die samenwerkt met twee KMC-kettingen. Verder aan boord: 160 en 180 millimeter remschijven, ledverlichting, Continental Schwalbe Contact 42 millimeter banden, een Selle Bassano Ezone Volare-zadel, middenstandaard, verende zadelpennen en verstelbare stuurpennen. De kabels en draden lopen buitenlangs.
Opvallend
Twintig jaar terug waren er volop tandems op de markt van Koga, Gazelle, Vittorio, Multicycle, Cannondale en Trek. Nu zie je ze vooral nog in de verhuur of als fiets voor mensen met een beperking. Toch ziet Jacob Pot kansen voor Staerk. “Het is een kleine markt, voor mijn eenmanszaak is dat perfect te handelen”.
Goed om te weten
Een tandem op een gewone fietsendrager zetten, dat gaat je niet lukken.Sterker nog, het mag niet eens. De Staerk-tandem kun je opvouwen, door twee klemmen los te maken. Een ingenieuze magneetsluiting maakt dat het ingeklapte deel niet terugzwaait. De tandem is ingeklapt klein genoeg voor een drager. Alleen past het voorwiel nu niet in het gootje. Door die goot haaks te monteren (zie hieronder) zit het voorwiel voor het frame vast. Het aangepaste Pro-User Diamant Rek voor Staerk-fietsen is te koop voor 469 euro.
Plussen & minnen
+ comfortabele zithouding
+ een fiets vol slimme oplossingen
– veel kabels en leidingen
Een Staerk tandem is er vanaf 4.749 euro en een elektrische variant vanaf 6.299 euro.
Ons testexemplaar, de Staerk tandem B14 inclusief Rohloff 14-speed-naaf kost 8.999 euro.
Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk