Technische fietstermen deel 4: frame & type fiets

0

Een fiets is op zich niet zo ingewikkeld. Maar lees je erover dan stuit je soms op lastige termen, zeker sinds de opkomst van de e-bike. Wij verduidelijken een reeks begrippen voor je. Deel 4: frame & type fiets.

Voorbeeld van een crossover-fiets: Koga X-Over

Crossover

Een fiets die eigenschappen van de stadsfiets, mountainbike en de racefiets combineert. Een mengelmoes dus. Hij heeft een sportieve geometrie, vaak een redelijk laag gewicht en stevige banden voor onverhard terrein. Crossovers zijn er in allerlei gedaantes: van racy fietsen tot modellen met vering en spatborden.

Double butted

Dit betekent simpelweg dat de framebuizen op de kwetsbare punten – bij de uiteinden – wat dikker zijn. De buitendiameter is over de hele lengte gelijk, de binnendiameter niet. Er is ook nog triple butted, waarbij er sprake is van drie verschillende wanddiktes.

Lees ook: Technische fietstermen deel 3: aandrijving en schakelen

Oversized

Dit betekent dat een frame wat dikker is. Aluminium frames zijn vrijwel altijd oversized: het materiaal is licht, maar niet zo sterk als bijvoorbeeld staal of carbon, en dat moet gecompenseerd worden. Dit gebeurt niet door de wanddikte te vergroten – dan zou het frame te zwaar worden – maar door de diameter te vergroten. Oversized klinkt dus heel interessant, maar is vrij standaard.

Sloping

Deze term gebruik je om aan te geven dat de bovenbuis schuin naar beneden richting het zadel loopt. Bij een sloping frame moet je opletten bij het opmeten van de framemaat (de afstand tussen het centrum van de trapas en de bovenkant van de zitbuis), want de zitbuis is dus korter dan normaal. Dit is ook waarom er wordt gesproken over de ‘effectieve lengte’ en ‘werkelijke lengte’ van de bovenbuis: de werkelijke lengte spreekt voor zich, de effectieve lengte is de lengte die je meet als je een horizontale lijn trekt van het balhoofd naar de ­zadelpen.

Mis je nog wat?
Al heel wat opgestoken van deze lijst, maar je mist nog een term?
We horen graag welke! Laat het ons weten via redactie@fietsactief.nl

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.