Schijfremmen zijn tegenwoordig op elk soort fiets te vinden. Wat is er zo goed aan dit remsyteem en hoe werkt het ? We geven een korte uitleg én tippen een video die je helpt korte metten te maken met piepende schijfremmen.
Schijfremmen: zo zit het
Hoe werkt een schijfrem?
Een schijfremsysteem bestaat uit een schijf die aan de wielnaaf is bevestigd en een remklauw die vastzit aan de vork. In de klauw zitten aan beide zijden remblokjes van zo’n 3 bij 2 centimeter. Deze blokken grijpen de schijf vast zodra je de remhendel indrukt. Dat gebeurt met behulp van zuigers, die na het remmen weer terugspringen in de originele stand. Fietsen waarbij veel remkracht vereist is, hebben dubbele zuigers: mountainbikes en speed pedelecs bijvoorbeeld.
Welke typen schijfremmen zijn er?
Schijfremsystemen komen in twee varianten: mechanische en hydraulische. Mechanische schijfremmen zijn het eenvoudigst: ze werken met een gewone remkabel. Dit maakt dat ze makkelijk te repareren zijn, maar aan de andere kant moet je ze zelf regelmatig handmatig afstellen. Ook hebben mechanische schijfremmen minder remkracht dan hydraulische.
De hydraulische schijfrem werkt met behulp van olie. Tijdens het inknijpen van de remhendel wordt de olie de remleiding in gestuwd. Die bereikt zo de remklauw (ook wel caliper genoemd). In de caliper verdeelt de olie zich over de zuigers. Met de druk die dan wordt uitgeoefend duwen de zuigers zich op de remschijf. De hydraulische schijfrem remt soepel, en als bonus stellen de zuigers zichzelf af. Als de blokjes slijten, compenseren ze dat door de stand aan te passen. Zo verlies je geen remkracht.
Welke diameter schijfrem heb je nodig?
Een schijf voor gewone wegfietsen heeft doorgaans een diameter van 140 of 160 millimeter. Mountainbikes en snelle e-bikes hebben soms grotere schijven, tot wel 220 millimeter. Vrijwel iedere fiets die geschikt is voor schijfremmen kan schijven van 140 of 160 millimeter aan; voor de remklauwen zijn eventueel adapters beschikbaar. Bij een 140 millimeter schijf zitten de klauwen uiteraard een fractie lager op de (voor)vork dan bij een 160 millimeter schijf.
Welke remblokken zijn er?
Er zijn twee verschillende types: remblokjes van organisch materiaal, ook wel resin genoemd, en metalen remblokjes. Resin-remblokken zijn goed doseerbaar, grijpen zich prima vast en maken weinig geluid. Het nadeel is dat ze sneller warm worden dan metalen blokjes, wat ze niet zo geschikt maakt voor lange afdalingen. De metalen blokjes maken iets meer geluid, maar gaan lang mee en komen beter uit de verf bij lange afdalingen. Let wel even goed op, want metalen blokken zijn alleen te gebruiken in combinatie met geslepen remschijven.
Wat zijn de voor-en nadelen?
Schijfremmen hebben als voordeel dat ze altijd krachtig remmen, dus ook in de regen. Velgremmen verliezen hun grip en daarmee remkracht in nattigheid. Bovendien zorgt modder voor extra slijtage van de blokjes. Daar heb je bij schijfremmen minder last van. Schijfremmen zijn daarnaast goed doseerbaar, ze raken niet snel oververhit en zijn ongevoelig voor eventuele bochels in de velg. Als je velgremmen gewend bent, dan zul je ze wellicht wat zwaar vinden. Voordeel ten opzichte van de aloude trommelrem is dat je het wiel simpel uit de vork kunt halen zonder kabels of remarmen los te maken. Handig als je je fiets achterin de auto wilt leggen. Schijfremmen zijn extra fijn voor zware fietsen, zoals tandems en bepakte trekkingfietsen.
Piepende schijfremmen?
Ken je dat: piepende schijfremmen? Hoewel het op zich handig kan zijn dat ie-de-reen kan horen dat jij afremt, wil je misschien toch liever stille remmen. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Bekijk deze video van Roel Peerenboom.
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."