Sportieve e-bikes

0

Een beetje smokkelen mag best op zijn tijd. Dat lukt heel goed met deze twee elektrisch ondersteunde, sportieve fietsen.

Herken je dit verhaal? Je bent sportief, en op de fiets rijd je het liefst lekker door. Beetje je grenzen opzoeken, heerlijk. Maar langzaam merk je dat de benen niet meer willen. Haak je dan af? Welnee, je zoekt hulp. Niet bij een dokter, maar bij de fietsenmaker. Want e-bikes zijn lang niet altijd alledaagse stadsmodellen, je hebt ook heel sportieve fietsen met ondersteuning. Dat voelt als smokkelen, maar als je daarmee langer van je hobby kunt genieten, waarom zou je het dan niet doen? FietsActief bekijkt een e-racefiets en een e-mountainbike: de Carrera met Vivax-motor en de Merida eBig.Nine XT Edition. Iets voor jou wellicht?

MERIDA EBIG.NINE XT EDITION

Als je tegenwoordig naar Oostenrijk of Frankrijk reist en daar een mountainbike wilt huren, dan kom je vaak ook al een heel rijtje elektrische modellen tegen. Daarmee is het: opstappen, motor aanzetten, relatief gemakkelijk omhoog fietsen en dan lekker downhillen. Ook in het vlakke Nederland kan een e-mountainbike uitkomst bieden: in de bossen of de duinen bijvoorbeeld. Het Taiwanese Merida heeft sinds enkele jaren een elektrisch ondersteund model in het assortiment. De Merida eBig.Nine XT-Edition heeft een oversizes aluminium frame, wielen met brede naven, steekassen en 29 inch banden, een verende voorvork en 180 millimeter schijfremmen. En laten we de belangrijkste elementen niet vergeten: een Shimano Steps E6000 motor, een 500 watt accu en een display op het stuur. De ondersteuning gaat net als bij een gewone e-bike tot 25 kilometer per uur.

De Merida voelt zich het beste thuis op rechte paden die langzaam vals plat omhoog gaan. Motor aanslingeren en trappen maar. In krappe bochten moet je wat meer werken dan met een gewone mountainbike. Dat komt door het gewicht: de eBig Nine is zo’n 5 kilo zwaarder dan de standaard Big Nine. Aan te raden is om dan even niet de hoogste ondersteuningsstand te gebruiken. Die boost is lekker, maar in lastige bochten moet je wel met dat extra vermogen om kunnen gaan. Tegelijkertijd is dat ook de charme van de eBig Nine. Je kunt er mee spelen, leren wat het beste bij jouw rijstijl past, en dan thuiskomen met een grote glimlach. Hier kan geen cabrio of Harley tegenop!

CARRERA BLADE VIVAX

Dit is een Carrera-racefiets, dat zie je op de schuine buis staan. Maar wat je niet ziet, is pas écht belangrijk. Deze racer heeft namelijk Vivax-trapondersteuning. Via een druk op de knop schakel je de ondersteuning in op het moment dat je het nodig hebt. Op andere momenten fiets je gewoon zonder assistentie. De motor bestaat uit een soort aandrijfas die in de staande buis zit. De as draait op stroom, en zet zo de as van de pedalen in beweging. Het hele systeem is weggewerkt in het frame en de batterij – naar keuze een Lithium-Ion accu van 5,5 Ah (70 min) of 8,25 Ah (100 min) – is keurig netjes opgeborgen in een zadeltasje.

Deze Carrera heeft het meest basale systeem: er zijn ook systemen met een accu in een bidonhouder of een accu helemaal weggewerkt in het frame. Hoe dit nu rijdt? Je merkt het gelijk aan je benen als je de motor aanzet: de trappers gaan sneller rond. Daarin moet je wel mee gaan. Zo op het vlakke voelt het wat dwingend aan. Echt fijn wordt het pas als je een heuvel op moet. Dan verander je van een steunende en kreunende wielrenner in een vrolijke klimgeit. Ben je boven? Als je je benen stilhoudt, dan stopt de motor ook. De ondersteuning is ook erg fijn als je in een groepje rijdt en je dreigt te moeten afhaken. Motor inschakelen en hup: mee in het wiel. Zie het maar zo, de Blade is in alles een gewone racefiets met 2x 11 versnellingen. Maar als je hulp nodig hebt, dan is het een fijn idee dat je wat smokkelwaar bij je hebt in je zadeltas.

Lees het volledige artikel van de Merida eBig.Nine XT-Edition en de Carrera Blade Vivax in het nieuwe nummer van FietsActief. Bestel deze direct in de webshop, zonder verzendkosten.

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.