E-bike fietsvakantie? Fietsexpert Roel Peerenboom geeft tips

0

Hoe ga je goed voorbereid met de e-bike op fietsvakantie? Roel Peerenboom, die een fietsenwinkel heeft en zijn kennis deelt op het YouTube-kanaal RoelPeerenboomTV, geeft tips. 

‘Gebruik bij klimmen eerst de versnellingen, dan pas de extra ondersteuning’

E-bike Fietsvakantie

Hoe houd je de accu fris en fruitig?

“Het is beter voor de accu als je hem alleen volledig oplaadt als dat nodig is. Dus niet na elk kort ritje van 10 kilo­meter. Bij een auto ga je ook pas tanken als je bijna zonder benzine zit. Tenzij je morgen een lange rit voor de boeg hebt, dan wil je met een volle tank weg. Alleen bij een aantal oudere e-bikes wordt het aanbevolen de accu iedere keer volledig op te laden.”

Wat doe je met de accu als je de e-bike een tijd niet gebruikt?

“Als de accu leeg is, laat hem dan niet drie weken zo liggen. Een accu heeft een soort beginlading nodig. Bewaar je hem praktisch leeg, dan loop je het risico dat hij na verloop van tijd geen eigen spanning meer heeft, en dus niet meer werkt. Gebruik je de accu langere tijd niet, laad hem dan op tot zo’n 60 procent. Zo veroudert hij minder snel.”

Roel Peerenboom van RoelPeerenboomTV en van Peerenboom Fietsen in Wageningen

Hoe voorkom je waterschade?

“Als de e-bike zonder accu in de regen staat, bestaat de kans dat de connectors nat worden, en er vocht bij de rest van de elektronica komt. Neem je de fiets op de auto mee en komt het met bakken uit de hemel, dan is het verstandig om de fiets eerst goed te drogen. Ben je ergens op locatie de accu aan het opladen, dan zou ik de e-bike droog zetten.”

En hoe voorkom je dat de accu oververhit raakt?

“Als je fietst, zorg je vanzelf voor koeling. Maar staat de fiets stil in de brandende zon, dan kan het verstandig zijn om de accu eraf te halen en in de schaduw te leggen. Het zou kunnen gebeuren dat de accu anders een error krijgt, al heb ik dat in de praktijk nog nooit meegemaakt.”

Waar moet je rekening mee houden als je in de bergen fietst en moet klimmen?

“Een ‘gewone’ fietser gebruikt versnellingen als het zwaarder wordt. E-bikers hebben vaak de neiging niet de versnellingen te gebruiken, maar de ondersteuning omhoog te zetten. Daardoor kan de accu op een flinke temperatuur komen, en trekt hij heel snel leeg. Ook slijten de tandwielen sneller. Gebruik daarom eerst de
versnellingen, dan pas de extra ondersteuning.”

‘Rij geen 25 kilometer per uur, maar 17 tot 18 kilometer per uur. Dan doe je langer met de accu. Je bent op vakantie en hebt toch geen haast’

Hoe zorg je er verder voor dat de accu niet al te snel leeg raakt?

“Rijd ik geen 25 kilometer per uur, maar ongeveer 17 tot 18 kilometer per uur, net zoals de fietsers die geen e-bike hebben, dan doe ik veel langer met mijn accu. Onthoud, je gaat op fietsvakantie, dus je hebt geen haast. Die lagere snelheid is ook gewoon leuker en veiliger. Je kunt gezellig met elkaar praten en hoeft minder op te letten, waardoor je meer oog hebt voor de leuke dingen onderweg.”

Wat als ik pech krijg?

“Het is belangrijk om daar goed van tevoren over na te denken. Van alle motors wordt Bosch verreweg het meest verkocht in Europa, daarvoor krijg je onderweg de beste ondersteuning. ENRA heeft een e-bikeverzekering. Bij pech word je dan samen met de fiets teruggebracht naar het beginpunt.”

Hoe kun je de fiets het beste bepakken?

“Het merendeel van de e-bikes heeft een verende voorvork, waardoor je vaak maar twee in plaats van vier tassen mee kunt nemen. Ga je kamperen, overweeg dan om een fietskarretje te kopen. Omdat de e-bike minder zwaar wordt beladen, houd je hem beter onder controle. Ook val je extra op in het verkeer. Wat je ook zou kunnen doen is een vakantiefiets met Pendix eDrive overwegen. Deze trapondersteuning gebruik je alleen als het echt nodig is.”

Zorg dat de e-bike genoeg lichte versnellingen heeft, dan kun je zelfs met een lege accu een berg oprijden

Heb je verder nog tips?

“Zorg dat de e-bike genoeg lichte versnellingen heeft, dan kun je zelfs met een lege accu een berg oprijden. Kijk ook of je remmen geschikt zijn. Je moet immers extra gewicht meetorsen. Met tassen op de fiets is het belangrijk dat je de spanning van de banden wat verhoogt. Ga je offroad, dan kan de druk omlaag, dat rijdt comfortabeler.”

En ook: opladen kost (bijna) niets

“Elk winkeltje, ­restaurant of koffietentje heeft wel een ­stopcontact met 220 volt. Opladen kost niets, een dubbeltje of zo. Dus bestel een kop koffie, gooi al je charme in de strijd en vraag of je de accu mag opladen. Op de camping heb je misschien geen stopcontact bij je tent, maar kun je vaak bij de receptie terecht.”

Kijk ook op youtube.com/RoelPeerenboomTV

Tekst: Jessica de Korte

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.