Avaghon Atlas trekkingfiets Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Avaghon Atlas trekkingfiets: ‘Precies wat je verwacht van een wereldfiets‘.

Avaghon Atlas

Je koopt een Atlas niet om alleen maar van A naar B en terug te rijden

Avaghon Atlas

Zoals Avaghon zelf op de website over de fiets zegt: ‘Ideaal voor bepakte tochten door Europa of de onverharde paden in Verweggistan.’ Je koopt een Atlas dus niet om alleen maar van A naar B en terug te rijden. Dit is een wereldfiets, dus hup: plannen maken, verlof aanvragen en de weg op. De wereld is groter dan waar wij wonen.

Avaghon Atlas

Kenmerkend framedetail!

Rijeigenschappen

Je zit netjes sportief, iets voorovergebogen. En dat is genoeg om lekker door te rijden. Het stuur is een paar centimeter minder breed dan dat van de JONGERIUS PINION PREMIUM BELTDRIVE en dat merk je in de praktijk: de fiets is wat levendiger. Maar als je een breed stuur wilt hebben op deze Avaghon, dan behoort dat tot de mogelijkheden.

De betrouwbare Rohloff-versnellingsnaaf werkt met een draaigreep waar twee kabels uitkomen; één voor opschakelen en één voor terug. Er zijn twee typen schakelmecha­nismen: intern en extern. De kabels lopen naar achteren en eindigen bij dat schakelmechanisme. Deze zijn bij beide systemen eenvoudig los te halen, zodat je altijd je achterwiel eruit kunt halen. De klik die je voelt van de versnelling zit niet in de schakelaar, maar in de naaf zelf.

Avaghon Atlas

De kabels lopen naar achteren en eindigen bij dat schakelmechanisme

Model & techniek

Avaghon heeft momenteel zes modellen: de Atlas, de S28, X29, de Grave, de Racert en een e-bike. De Atlas heeft schijfremmen, maar kan ook met velgremmen afgemonteerd worden. Standaard passen er banden tot 55 milli­meter in de Atlas.

Het frame wordt gemaakt in het Verre Oosten, ­het lakken gebeurt in Nederland. De buizen zijn van dubbel butted geovaliseerd chroom-molybdeen staal. Maatbouw is mogelijk. Elk frame is deelbaar en geschikt voor riemaandrijving. Ook de voorvork is van staal, de achtervork is gekruist, de buizen zijn ovaal. Door het materiaal en de bouw is het frame erg sterk. De aandrijving gaat met een Rohloff-versnellingsnaaf en Gates CDX-riem op een SRAM-crankstel, met onder je Ryde-velgen en Schwalbe Marathon 50 milli­meter banden. De dragers zijn van Tubus, de voornaaf van Son. Je kunt kiezen tussen schijf- en velgremmen.

Avaghon Atlas

Onderhoudsvrij: Rohloff-versnellingsnaaf en Gates CDX-riem

Opvallend

De Rohloff Speedhub bestaat sinds 1998 en is een zeer betrouwbaar versnellingssysteem, zeker voor veeleisende vakantiefietsers. De naaf met 14 versnellingen is in het achterwiel ingebouwd. Voordelen: schakelen gaat soepel, ook stilstaand, het systeem is onderhoudsarm en je kunt een riem monteren. Rohloff schakelt iets minder duidelijk dan een derailleur of Pinion, maar dat is een kwestie van wennen.

Avaghon Atlas

Avaghon klinkt als een Harry Potter-karakter, maar Lough Avaghon is een meer in Ierland

Over het merk

In 1995 begonnen drie liefhebbers met het ontwerpen en ontwikkelen van Avaghon-vakantie­fietsen. In 2011 nam Marco de Wit van het Rotterdamse Bike4travel het merk over. Sindsdien zijn de Avaghon-fietsen exclusief verkrijgbaar via BIKE4TRAVEL een winkel gespecialiseerd in ­reisfietsen. Avaghon klinkt als een Harry Potter-karakter, maar Lough Avaghon is een meer in Ierland.

Plussen & minnen

+ staal, dus robuust
+ klassiek uiterlijk
+ technisch knap!

– standaard geen slot
– 55 milli­meter banden maximaal

De Avaghon Atlas kost met Rohloff € 4.195,- en is er met derailleur vanaf € 2.795,-
Te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.