In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Qwic Premium Q MN8 Belt: ‘Hij wil zo vaak mogelijk de schuur uit, dus je weet wat je te doen staat‘.
De Qwic Premium Q MN8 Belt in een notedop
De Qwic Premium Q MN8 Belt verdient het Premium in de naam ook echt. De fiets heeft een superdeluxe uitstraling, mede dankzij de netjes geïntegreerde accu. De middenmotor is niet van Bosch of Shimano, maar van Brose. Dit is een fiets waar je flink voor in de buidel tast omdat je dan de auto wat vaker kunt laten staan. Want als je de Premium Q alleen koopt om een beetje mee te pronken, dan is dat zonde van het geld. Neemt niet weg dat de fiets zijn stevige prijs zeker waard is: hij is stabiel, rijdt prima, heeft goede verlichting, oversized-remmen en een flinke accu. Hij wil zo vaak mogelijk de schuur uit, dus je weet wat je te doen staat.
Rijeigenschappen
De Premium Q MN8 Belt straalt power uit. Kijk maar naar de staande buis, de middenmotor, de balhoofdbuis en de onderbuis met accu. Zo’n Brose Drive S is niet groter dan een standaard Bosch-motor, maar de eigen Qwic-behuizing laat hem wat flinker ogen. Het wat hoekige ontwerp lijkt een beetje op de motoren uit de jaren negentig.
Stap je op, dan zak je iets in vanwege de verende zadelpen. Maar het directe gevoel met de fiets is en blijft er. Je hebt vier ondersteuningsstanden. Het is echt een feest om mee te rijden, deze e-bike. Hij stuurt soepel en reageert als de beste. Ook is de fiets stabiel en volgt prima hoe hard je trapt. Het mooist loopt de MN8 Belt bij snelheden tegen de 25 kilometer, want dan komt de krachtige motor het beste tot zijn recht. Geluid? Afwezig. Ketting? Ook afwezig. Rijplezier? Volop.
Model
De Qwic Premium is een heel brede modelserie, met onder meer de Premium, Premium I en dus deze Premium Q. DE prijzen liggen tussen de 1.899 en 5.000 euro.
Technische details
De fiets heeft een oversized aluminium frame, een robuuste, verende Suntour-voorvork, een Brose Drive S-motor met 90Nm koppel en een 522Wh-accu in de onderbuis – voor 400 euro meer krijg je een 720Wh-exemplaar. Schakelen gebeurt met een Shimano Nexus 8-speed naafversnelling, die samenwerkt met een Gates-riem. Vergeten we nog iets? O ja, de krachtige Magura-schijfremmen, Schwalbe Energizer 47 millimeter banden en verstelbare stuurpen.
Opvallend
Qua service lijkt het wel alsof je een auto koopt. Want bij je e-bike krijg je meteen het Premium Q-mobiliteitspakket. De Premium Q MN8 Belt is connected en protected, zoals ze dat bij Qwic zeggen. De fiets beschikt over een geïntegreerd gps-systeem met optionele antidiefstalfunctionaliteiten. Via de Qwic-app kun je eenvoudig je e-bike traceren en er is ook een 24/7 pechhulpservice. Nog meer moois: de accu heeft geen ordinaire oplader, maar een charging station. Heel verleidelijk allemaal, die extra’s.
Merk
Het Nederlandse Qwic is er sinds 2006 en richt zich al van meet af aan op mobiliteit en dus e-bikes. Het merk werkt met plaatselijke dealers.
Plussen & minnen
+ premium van voor tot achter
+ uitstekende ondersteuning
+ fijn rijgedrag
– veel kabels en leidingen bij het stuur
– niet automatisch schakelen
De Qwic Premium Q MN8 Belt kost € 5.499,- kijk ook op de WEBSITE van het merk