In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Sensa Superlite Disc V30 trekkingfiets: ‘Ga je op fietsvakantie en wil je geen duizenden euro’s uitgeven, dan is deze Sensa je reismaatje‘.
Sensa Superlite Disc V30
Zo’n vijftien jaar geleden stond de fietswinkelvloer vol met trekkingfietsen: van de Batavus Commanche tot de Giant Expedition en de Koga Traveller. Tegenwoordig is die plek in de winkel ingenomen door e-bikes. Maar ze zijn er nog wel, hoor. Deze Sensa bijvoorbeeld. De Superlite is er voor iedereen die zoekt naar een lichtlopende trekkingfiets met schijfremmen en lekker veel versnellingen. Dat laatste zit wel goed, met die drie kettingbladen op het crankstel. Ga je op fietsvakantie en wil je geen duizenden euro’s uitgeven aan een Santos, Idworx of Koga, dan is deze Sensa je reismaatje.
Rijeigenschappen
Ik was al bijna vergeten hoe fijn een lichte trekkingfiets rijdt – allemaal de schuld van de e-bike. Deze aluminium fiets met stevige carbon voorvork is lekker vinnig. Daaraan merk je dat Sensa veel ervaring heeft met mountainbikes en racefietsen – dat snelle DNA huist ook in de Superlite. Trappen, even bijremmen, een bocht insturen en dan weer optrekken? Eitje. Fijn is de keuze van Sensa voor een comfortabel Selle Italia-zadel en zachte ‘lederen’ handvatten. Het schakelen met de achterderailleur gaat heel snel. Het ‘triple-crankstel’ is even wennen, maar als je weet hoe ver je moet doordrukken, werkt het prima. De Superlite is al met al een fijne fiets voor een nette prijs. Heb je jarenlang plezier van.
Model & techniek
Sensa heeft maar liefst 23 trekkingmodellen, van de Campagna 24 (679 euro) tot de Travel Power V10 e-bike (2749 euro). De Superlite is er in zeven uitvoeringen: een aantal daarvan heeft nog velgremmen, de schijfremvariant is er naar keuze met 3×9 of 3×10 versnellingen en in dames- en herenmodel. Het frame van de 9-speed- en 10-speed-variant is hetzelfde.
De Superlite weegt 13,9 kilo licht. Hij heeft een ‘ultralite aluminium 6066 hydroformed’ frame met een rechte carbon voorvork. Je schakelt met een mix van Shimano Deore- en Shimano XT-onderdelen. De drie kettingbladen hebben respectievelijk 44, 34 en 22 tandjes. Achter zit in een cassette met tien kransjes, van 11 tot 32 tandjes. De schijfremmen zijn van Shimano, de banden zijn 37 millimeter dikke Schwalbe Road Cruisers. De lichtgewicht Curana-spatborden bieden ruimte voor extra brede banden. Achter heb je een aluminium drager. Nog iets vergeten? O ja, de oplaadbare ledverlichting. De damesframes zijn er in maat 46, 51 en 56, de herenframes in 51, 56 en 61.
Opvallend
In 2017 werd de Superlite tot Fiets van het Jaar verkozen. In de basis is dit 2021-model gelijk – toen was-ie al goed en nu nog steeds. Wel is er een upgrade van de onderdelengroep geweest. Grappig: Nederland is veruit het vlakste land van de EU, maar de vraag naar een triple-crankstel is hier groter dan in Frankrijk of Italië. Het zal ermee te maken hebben dat wij graag goed voorbereid op vakantie gaan. Sensa is een van weinige fabrikanten die nog triple crankstellen monteert op trekkingfietsen.
Merk
Sensa is een familiebedrijf uit het oosten van Nederland. Het stamt af van Intersens Bikes & Parts BV. De oprichter, voormalig amateurwielrenner Pieter Stiggelbout, zag begin jaren negentig potentie in de mountainbike en ging naar Azië om ze aan te schaffen. Sinds 2005 heet het merk Sensa. Doel: het produceren van goede sportieve fietsen voor nette prijzen.
Plussen & minnen
+ 3×10-aandrijving
+ gewicht
– schakelen met een triple crankstel
– (bijna) hetzelfde als in 2017
De Sensa Superlite Disc V30 kost € 1.224,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk