In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Giant Explore E+ Pro 1: ‘Deze superstoere gigant snakt naar meer.‘
Giant Explore E+ Pro 1
Je kunt een e-bike gebruiken om netjes van A naar B te rijden. Dat zou deze Giant Explore E+ Pro prima kunnen. Maar de superstoere gigant snakt naar meer. Hij wil de stad uit, de paden op. In Nederland en daarbuiten. De hypermoderne elektrische trekkingfiets is er in twee modellen, de Pro 0 en Pro 1, die er beide zijn in zowel een heren- als een dames-uitvoering. De duurdere aandrijvingsonderdelen verklaren waarom de Pro 0 500 euro duurder is. Pronkstuk van de e-bike is de eigen Giant SyncDrive Pro-middenmotor. 80 Nm, dat is een flink vermogen. In de opvallend slanke onderbuis vind je de EnergyPak 625-batterij. Een zogenaamde range extender maakt het mogelijk om nog een extra accu te plaatsen.
Makkelijk bedienen
Aan de linkerzijde van het stuur zit de nieuwe RideControl Ergo-unit. De ergonomisch ontworpen knoppen moeten voor een gemakkelijke bediening zorgen. De unit bevat een ietwat iel uitgevoerde aan- en uitknop voor motor en voorlicht, plus twee flinke knoppen om te wisselen tussen de diverse ondersteuningsniveaus: Power, Sport, Active, Basic en Eco. Alles is prima af te lezen van het display op het midden van het stuur. Altijd is te zien hoeveel kilometer je nog kunt fietsen met het gekozen ondersteuningsniveau.
Kom je op mijn fietsfeestje?
De sportieve Explore E+ wil een waar elektrisch fietsfeestje van je rit maken. Dat zie je en dat voel je ook gelijk als opstapt. Zodra je kracht zet op de pedalen, reageert de motor. Er zit hooguit 1,5 seconde tussen jouw aanzet en de reactie van de fiets. Ook als je voor een stoplicht staat, dus wel even opletten. Zo’n stad vol drukke kruispunten is sowieso niet de natuurlijke habitat van deze Explore. Deze fiets wil verder op pad. Ja, ook onverhard paden kan de Explore aan. Daar zorgen de 45 millimeter banden en verende voorvork voor.
Deze versie van de SyncDrive Pro-motor is de beste tot nu toe: hij is stil, krachtig en soepel. In tegenstelling tot vergelijkbare motoren van Bosch en Shimano is deze geschikt voor een crankstel met twee kettingbladen: de crank met 48 en 36 tanden wordt gecombineerd met een cassette op het achterwiel met daarop elf tandwielen van 11 tot 42 tanden. Dat betekent dat je er zelfs de Alpen mee op kunt rijden. De motor helpt je te allen tijde: je voelt de kracht. Niet bruut, maar goed gedoseerd. Het is best jammer dat je al snel aan de maximale ondersteuning van 25 kilometer per uur zit, want je voelt dat er meer inzit. Maar goed, dit is ook genieten, hoor. Lekker een weekend weg. En volgend jaar op avontuur in Frankrijk. Daar snakt deze fiets naar.
Details
Display
Het Giant RideDash EVO-kleurendisplay sluit naadloos aan op de stuurpen en heeft interne kabelgeleiding. Af te lezen zijn: snelheid, afstand, bereik en navigatie. Verbinding maken met je telefoon om toegang te krijgen tot e-mail, berichten en andere apps kan ook. Maar het hoeft niet.
Voorderailleur
De Giant heeft een Shimano Deore-crankstel met twee kettingbladen: 48/36. Dat zorgt er voor dat je 2 maal 11 versnellingen hebt. Die gebruik je niet allemaal, maar er is keuze zat. Deore is betrouwbaar en betaalbaar. Derailleurs en ketting vragen wel enig onderhoud.
Middenmotor
De SyncDrive Pro is ontwikkeld met Yamaha en van origine bedacht voor elektrische mountainbikes. Dat verklaart het fikse vermogen: 80 Nm. De motor schakelt onmiddellijk in zodra je kracht op de pedalen uitoefent.
Plussen & minnen
+ stoer & robuust
+ krachtige motor
– geen slot
– woud aan kabels bij stuur
De Giant Explore E+ Pro e-bike kost € 3.799,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk
Fotografie: Remco Veurink