Merida Crossway 500 Proefrit

1

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Merida Crossway 500 hybride: ‘Je kijkt als een vorst de wereld in’.

Merida Crossway 500

De Crossway is een lekker snelle basishybride

Merida Crossway 500

Veel ‘gewone’ hybridefietsen komen er de laatste tijd niet meer bij. Vroeger, ja vroeger… Toen was het nog een sport voor fabrikanten om een zo licht mogelijk en zo goed mogelijk lopende tweewieler te creëren. Maar door de opkomst van de e-bike en de daarmee samenhangende zoektocht naar steeds meer ­comfort is de aloude ‘sportfiets’ wat in de verdrukking geraakt. Dat deze Merida Crossway voor 2021 een nieuwe versie heeft gekregen, maakt hem dus al uniek. Wat ooit de standaard was, is nu bijzonder: het kan verkeren.

Zitten als een vorst

De basis is een licht aluminium frame met een verende voorvork. De Shimano-aandrijving heeft 10 kransjes achter en drie kettingbladen voor. Je hebt schijfremmen en zit ‘semi-sportief’: licht ­voorovergebogen dus. Het vrij brede stuur licht prettig in de hand en je kijkt als een vorst de wereld in. De Crossway is een lekker snelle basishybride. Voor 100 euro extra krijg je er spatbordjes en een drager (tot 25 kilo) bij en heb je een vlotte woonwerk- of vakantiefiets.
De hybride, verkrijgbaar in dames- en herenversie, is licht en rijdt als een zonnetje. Hij stuurt prettig direct en de verende voorvork maakt hem aangenaam comfortabel. Geen behoefte aan vering? dan zet je die uit met de lock-outknop. Eén minpuntje: er kan geen lowrider op de voorvork.

Details
Lock-out
Op het stuur aan de linkerkant zit een drukknop waarmee je de voorvork ‘op slot’ kunt zetten. Waarom je dat zou willen? Een verende voorvork is gemaakt om in te veren en zo het comfort te verhogen. Maar als je op lange stukken goed asfalt rijdt, dan heb je die vering eigenlijk niet nodig. Als je de voorvork op slot zet, dan veert deze niet meer in. Draai je een strook met steentjes op, of een onverhard fietspad? Dan klik je hem in en hop: hij doet het weer.

Merida Crossway 500

Links de lock-outknop..

Remmen
De fiets heeft geen velgremmen, maar hydraulische schijfremmen, met grote schijven van 160 millimeter. De gaatjes zorgen voor koeling. De remklauw zit met behulp van een adapter op het frame geschroefd. Voordeel: je hebt altijd de juiste, consistente remkracht.

Merida Crossway 500

Stevige schijven

Plussen & minnen

+ sportief rijgedrag
+ schijfremmen
– geen plaats voor voordrager
– beetje stugge banden

De Merida Crossway 500 hybride is er vanaf € 899,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. arjan van muijden op

    Best een leuke en interessante fiets, die Merida. Heb zelf een Gazelle Chamonix T24 van zo’n zes jaar oud, die ik langzaam maar zeker naar mijn wensen aan ’t aanpassen ben. Deze fiets is echt m’n trouwe maatje, waar-mee ik o.a. de Vennbahn gereden heb. Of ik dus in de markt ben voor een niieuwe fiets? weet ik nog niet, maar mocht er nog eens een rubriek komen over mensen die toch op hun oude karretje doorrijden… wie weet?