In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen op een rij. Dit is de Gazelle Marco Polo Urban: ‘Tsjonge, wat rijdt deze fiets soepel‘.
Gazelle Marco Polo Urban
Het lijkt wel een e-bike: tjonge, wat rijdt deze Gazelle Marco Polo soepel. Ik hoef maar even vaart te maken om tot deze eerste conclusie te komen. De Gazelle Marco Polo stamt uit 2017, maar wordt netjes bij de tijd gehouden. Tegenwoordig is hij er in verschillende uitvoeringen. De Travel en Tour zijn volbloed reisfietsen met derailleurversnellingen en hydraulische velgremmen. Die zijn klaar om bij het drielandenpunt Nederland te verlaten, en daar na drie maanden weer terug te keren.
Lekker uitwaaien
Deze Urban is voor het iets kortere werk en heeft schijfremmen en de versnellingen keurig opgeborgen in de achternaaf. De slanke, in brewster grey gespoten aluminium fiets wordt net als deze Koga F3 4.0 op gang gebracht en gehouden met een aandrijfriem. Het frame heeft een vloeiende overgang van de onderbuis naar het trapstel en van de onderbuis naar het balhoofd.
In 2017 vonden we de Marco Polo een nogal brute fiets. Hij heeft geen vering en is daardoor vrij hard. Daar staat tegenover dat hij heel sportief is en heerlijk rolt. Het is zitten, trappen en de fiets gaat meteen lekker vooruit. De Gazelle is daarmee een snelle en lichtlopende kilometervreter. Het relatief smalle stuur is misschien even wennen, maar ideaal voor waar deze Urban in uitblinkt: lekker uitwaaien. Dit jaar hier, en volgend jaar hopelijk weer in een fijn buitenland.
Details
Kabels binnendoor
Het framemateriaal is ‘oversized’ en geovaliseerd 7005-T6 double-butted aluminium. Alle benodigde nokjes en oogjes zijn op het frame gelast. Zo heeft de bovenbuis een keurige opening voor een doorvoer van de achterremleiding, schakelkabel en de stroomdraden. Voordeel: er lopen geen lelijke kabels langs je mooie frame.Banden
Gazelle heeft 35 millimeter Schwalbe Spicer-banden met speciale lekbescherming gemonteerd. Doordat de Marco Polo lekker veel ruimte heeft bij de voor- en achtervork kun je er nog bredere banden op zetten als je dat prettig vindt. Breder betekent meer comfort en een lagere rolweerstand.
Plussen & minnen
+ acht versnellingen
+ riem
– smal stuur
– niet voor lange vakantietochten
De Gazelle Marco Polo Urban kost € 1.499,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk