In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cannonadale Canvas Neo 1.
Cannonadale Canvas Neo 1
Cannondale heeft haar e-bikes voor op de weg ingedeeld in de series Fitness, Trekking en Urban. Deze Cannonale Canvas Neo 1 valt onder de categorie Urban. In goed Nederlands: stedelijk. De Canvas is er in de Neo 1 en in de Neo 2 versie, beide met standaard of ‘remixte’ frame. Dat remixte is een dan weer een mooi woord voor ‘lage instap’. Zo’n woord impliceert meteen dat we niet meer spreken van een heren- of damesmodel, maar van een unisexmodel. Voegen we dan omschrijvingen toe als ‘Rugged Urban Machine’ en ‘carbonesc’ dan weet je meteen dat we hier niet met zomaar een e-bike van doen hebben. Het gaat Cannondale uiteraard om de producten, maar zeker ook om de beleving – en die krijg je er gratis bij.
Hoe dan ook: als je de zacht glanzende zwarte Neo 1 ziet staan denk je – als je wel eens in de USA bent geweest – aan een zogenaamde ‘Black Car’. Zo’n imposante verschijning op vier wielen. Met geblindeerde ramen en een benzine slurpende V4 onder de motorkap.
Geen poespas
Een stevig aluminium frame met een Bosch-middenmotor, de Performance Line CX 250 w, in de onderbuis, een ingebouwde Bosch PowerTube 500Wh accu en een rechte ‘oversized’ carbon voorvork bepalen het beeld van deze fiets. Ook kenmerkend: de groot uitgevoerde schijfremmen, het brede stuur en de flinke ballonbanden van Schwalbe. de G-One Speed Performance van 29 x 2.35″. Verder geen poespas: een mooi koplampje, reflectie in de lak verwerkt, geen slot, platte spatborden, derailleur op het achterwiel, miniscuul bagagerek. Het is duidelijk géén boodschappenfiets. ‘Carbonesc’? Dat is een soort omschrijving van aluminium wat er uitziet als een carbon frame. Als je op het zadel zit en je kijkt naar de bovenbuis oogt de Neo ook als zijnde van carbon en ook een beetje als een Amerikaanse motorfiets.
Harley Davidson
Het is de mix van de krachtige CX-motor, het brede stuur en het zeer stabiele onderstel wat maakt dat het lijkt of je op een Harley zit bij wijze van spreken. Beetje cruisen door de stad, turbo knop indrukken, een versnelling erbij van de 10 en gas erop. Ehhh… trappen dus. Het is een mooi fitnessapparaat, niet voor in de gym, maar gewoon lekker buiten. En het is toch ook wel hard werken: rechtdoor loopt de Neo als op rails, maar wil je een bocht in dan dien je het voorwiel (lees: de dikke band!) wel stevig in te sturen. Na de bocht het stuur weer recht en gaan. Wij zouden het stuur iets inkorten; tenminste als je vooral ‘urban’ rijdt. Zo’n breed stuur is helemaal in bij mountainbikes, maar in druk stadsverkeer zit het nogal wijd op de fiets.
De Cannonadale Canvas Neo 1 is er in vier maten, en kost 3799 euro. Daarvoor koop je net wat meer dan een gewone e-bike. Een stoer apparaat met goede en krachtige ondersteuning, betrouwbare motor van Bosch en een aankleding van de fiets met onderdelen die prima bij de omschrijving ‘Rugged Urban Machine’ passen.