‘Eigenlijk mag het niet,’ zegt rijwielverkoper Theo Wieringa (65) en hij wijst naar de fonkelnieuwe Gazelles en Giants die op de stoep voor zijn winkel staan in de binnenstad van Eindhoven. De Nieuwstraat is voetgangersgebied.
Zelfs als je hier een fiets neerzet, krijg je een boete. Wieringa werd de afgelopen jaren telkens gewaarschuwd, omdat hij – net als vanmiddag – een paar aanbiedingen onder zijn luifel had staan. ‘Tja, dan haal je ze naar binnen en een paar weken later probeer je het opnieuw.’
Wieringa’s ‘Rijwielcentrale’ is volgens hem ‘de enige fietsenwinkel in Nederland die aan een straat ligt waar je niet mag fietsen’. Maar mensen die op het punt staan een fiets te kopen, maken graag een proefritje. Moeten ze dan eerst een eind naast hun beoogde tweewieler wandelen om er pas op de Vestdijk op te springen?
Vooral de kopers van elektrische fietsen willen meteen een sprintje trekken. Worden ze meteen op de bon geslingerd, dan is de lol eraf. Vandaar dat Wieringa in dit pand – hij heeft nog twee winkels, elders in Eindhoven – geen elektrische fietsen verkoopt.
Jammer voor hem, want juist met die dure modellen houdt de fietsenbranche de laatste jaren het hoofd boven water. Wieringa: ‘Het is als met een garage in een straat waar geen auto’s mogen rijden.’ Eind van de maand gaat deze vestiging dicht.
Nederlaag
Onlangs plaatste het Eindhovens Dagblad een historische foto en liep het storm in de winkel. Veel mensen kwamen af op de kortingen. Maar menigeen wilde ook even kwijt het jammer te vinden dat de Rijwielcentrale – een begrip in Eindhoven – er hier mee ophoudt. ‘Dat doet je toch wel wat,’ zegt Wieringa. In een jaar of acht halveerde zijn omzet. ‘Ik wil niet zeggen dat het een nederlaag voor me is, maar ik voel toch wel dat ik het hoofd moet buigen.’
Eigenlijk is het dankzij een roemruchte historie dat de Rijwielcentrale het hier nog zo lang volhield. Het bijzondere van het winkelpand is dat je – dankzij de grote etalageruiten op de begane grond en twee verdiepingen – vanaf de straat een indruk krijgt van het enorme fietsenaanbod.
Bron: Elsevier.nl