Tunnel op snelfietsroute: 12.000 bouten handmatig aandraaien

0

Je staat er niet bij stil, maar wat een werk gaat er zitten in de snelfietsroutes die op het moment overal opduiken. Zo wordt er bij Kaatsheuvel een fietstunnel voor de snelfietsroute F261 aangelegd. Om de geluidsoverlast voor de omgeving te beperken, zijn deze bouten de afgelopen weken allemaal handmatig aangedraaid.

Leerlingen van basisschool de Blokkendoos uit Loon op Zand mochten eind januari de honneurs waarnemen: zij draaiden de laatste bouten aan. De leerlingen van groep 8 zijn toekomstige gebruikers van de fietstunnel. Na de zomer maken ze dagelijks gebruik van de tunnel als ze naar de middelbare school in Kaatsheuvel fietsen.

Veilig en snel De nieuwe tunnel is opgebouwd uit drie delen en is op een apart werklocatie opgebouwd. De delen zitten aan elkaar vast met 12.000 bouten. Begin februari wordt de tunnel op zijn definitieve plek geplaatst en worden de bouten alsnog mechanisch vastgezet. De fietstunnel is onderdeel van de snelfietsroute Hart van Brabant F261. Deze snelle verbinding wordt breder dan een standaardfietspad, met rood asfalt, een duidelijke markering en met zoveel mogelijk voorrang op het andere verkeer. Dit zorgt zo voor een milieuvriendelijke, veilige en snellere fietsverbinding. Door de nieuwe fietstunnel hoeven automobilisten op de Europalaan niet meer te wachten op overstekende fietsers.

Snelfietsroutes in Brabant 

De gemeenten Loon op Zand, Waalwijk en Tilburg leggen de snelfietsroute aan. De planning is dat de snelfietsroute op 1 januari 2021 helemaal klaar is. De F261 komt aan de westkant van de N261, van station Tilburg in het zuiden tot regionaal bedrijventerrein Haven in het noorden. Met steun van de provincie leggen de gemeenten de Hart van Brabantroute aan als onderdeel van een netwerk van snelfietsroutes die de grotere plaatsen in de provincie met elkaar verbindt. Er zijn er nu vijf in voorbereiding en nog vier staan in de planning voor de langere termijn. 

Poll: wat vind jij, zijn snelfietsroutes inderdaad een veiligere optie dan de standaard fietspaden?

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.