Proefrit: Friese fietsen
In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot trekkingfiets. Ditmaal test hij twee fietsen zonder ondersteuning. En die ook nog eens er erg lekker uitzien. En ook nog eens meer stralen als de doorsnee stadsfiets.
KOGA Supermetro
In een notendop
In de laatste FA van 2024 hadden we de KOGA Worldtraveller-E nog in een test. Mooi als je op vakantie wilt. Maar fiets je voornamelijk van huis naar de stad of je werk dan heeft Koga ook een hele mooie reeks stadsfietsen. Deze Supermetro bijvoorbeeld.
Voor wie
Licht, sportief en luxe afgewerkt tot in de details. KOGA staat niet voor niets bekend als dé specialist in stads- en toerfietsen – volgens KOGA. Maar eerlijk gezegd: we zijn het eens met de Friezen. Deze fietsen zijn geschikt voor zowel alledaags als recreatief gebruik. En ja: als je geen oog voor een eigenzinnige ontwerp dan is zo’n KOGA net wat minder voor jou.
Rijeigenschappen
Gelukkig. Het is een Fiets. We gebruiken maar even een hoofdletter. Want ja, de Supermetro staat wel super-de-luxe te shinen, het is toch voor alles een stadsfiets. Wel eerder voor de ‘ik draag mijn laptop in mijn schoudertas’-generatie dan voor ‘ik ga even een kratje pilsener bij Appie halen’. En op de terugweg langs de opvang. Je kunt snel en zeker naar en van kantoor. De zithouding is licht sportief, het stuur iets naar je toe. Schakelen doe je aan de rechterzijde van het stuur. Je kunt subtiel spelen met de 8 versnellingen; de speciale schakelaar geeft wat weerstand, maar zo’n voelbare bite is ook fijn. De riem doet prima zijn werk en is ook in het hedendaagse Hollandse (lees: nat) klimaat een zekerheidje. Minder poetsen, altijd goed. Is het donker? Voor het je zowel een losse koplamp als twee extra strepen verlichting op de balhoofdbuis. Achter is het echter wat magertjes met een lampje onder het zadel. Heb je zo’n moderne voetbaltrainer jas aan dan dekken de panden al snel de verlichting af. Fijne fiets, vol met moderne technieken en óók een genot om naar de kijken
Merk & Model
KOGA (hoofdletters!) is een Nederlands fietsmerk, gevestigd in Heerenveen. In 1974 werd het bedrijf opgericht door Andries Gaastra. KOGA valt onder Accell Nederland net zoals Batavus en Sparta. KOGA schaart de Supermetro onder het kopje ‘stads en toerfietsen’. Vijftien stuks in totaal, twee daarvan dragen de naam Supermetro. De fiets is er in een heren- en damesmodel; beiden in drie maten. Van een afstandje valt vooral de zogenaamde wrinkle lak op. Staat je dat niet aan dan is de fiets er ook in moss matt.
Technisch gesproken
Aluminium frame, iets aflopende bovenbuis, rechte voorvork, stuuruitslag begrenzer, kabels binnendoor, geïntegreerde verlichting, 8-speed Shimano Nexus naafversnelling. Gates CDX Carbon riem. Vooraan een 50, achter een 24. Continental Contact Urban 40 mm vouwbanden, Shimano schijfremmen, Shimano Nexus naafdynamo, excentrische trapas. Selle Royal zadel, vaste zadelpen en stuurpen. Aluminium drager achter.
Goed om te weten
Bij een ketting is het doorgaans een derailleur die er voor zorgt dat de ketting op spanning blijft, bij een kunststof riem is een derailleur niet mogelijk. Daarom heeft de Supermetro een excentrische trapas. Wat is dat? De excentrische trapas is een speciaal soort trapas omdat hiermee de kettingspanning kan worden geregeld Bij deze Koga kan je de trapas draaien – zo kan je de riem losser of vaster zetten.
Plussen & minnen
- + looks
- + riem
- – plaats achterlicht
- – stroom uit een draadje is sensibel
KOGA Supermetro € 1849,- koga.nl
Batavus Senz Active Exclusive
In een notendop
In 2021 nog gekozen als Fiets van het Jaar, dus dan zullen ze bij Batavus wel wat goed doen! Nou, dat klopt als een bus. Een volbloed stadsfiets, onderhoudsarm en heel veilig. Dat wil je binnen de hedendaagse stadsmuren.
Wil je ook de technische details, de plussen en minnen van de Batavus Senz Active Exclusive? Je leest het in FietsActief 2, die je kunt bestellen via deze link.
Tekst Menno Grootjans, foto’s Joris Knapen
Reacties