Gazelle Grenoble C5

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot trekkingfiets. Dit is de Grenoble die al jaren bestaat , maar voor komend seizoen heeft de Gazelle-ontwerpafdeling in Dieren een nieuw frame ontwikkeld. Die vinden we alléén bij de C5.

 

Voor wie

Gazelle deelt haar fietsen in op basis van zithouding: rechtop, actief en sportief. Deze nieuwe Grenoble heeft met vijfentwintig andere modellen binnen het aanbod van Gazelle een rechtop zithouding. Het zijn fietsen die ontworpen zijn om uitgebreid overzicht te houden op de weg.

Rijeigenschappen 

De rijeigenschappen zijn ‘des Grenobles’ -geen ABN, maar a la. Gazelle heeft heel veel aandacht voor comfort. Je zit fijn rechtop en hebt een uitstekend zicht op het stadsverkeer. Ook de brede banden, gelzadel, verende zadelpen en voorvork dragen bij aan je rijcomfort. De weg op. De motor komt netjes in; lekker geleidelijk. Je schakelt de ondersteuning in via de knop op het display links en hebt dan drie standen: Eco, Tour en Turbo. Ook heb je een Auto-modus. In deze rijmodus wordt de ondersteuning van de aandrijving automatisch aangepast aan de omgevingsomstandigheden, bijvoorbeeld bij tegenwind of een viaduct, zonder dat je extra moeite hoeft te doen of van rijmodus moet wisselen.

Het is een super comfortabele e-bike. Prima verende voorvork -die je vooral merkt bij flinke obstakels- en een hele goede verende zadelpen. Het niet al te brede stuur ligt prima in de hand; de hoek van de stuurpen kun je veranderen. De motor komt netjes en lekker geleidelijk in en dat komt vooral door de rotatie-, snelheids- en trapkrachtsensor. Schakelen doe je met vijf klikjes via het rechter draai handvat. De naaf is verbonden met de motor waardoor je via het display goede raad krijgt als je te zwaar trapt bijvoorbeeld; op het display kun je dan zien wanneer het raadzaam is om te schakelen -zodat je zo economisch mogelijk met de stroom om gaat. Kort en goed: de Grenoble is keurig afgewerkt en helemaal klaar voor 365 dagen per jaar inzet. Een ideaal maatje derhalve.

Merk & model

Gazelle produceert ruim 275.000 fietsen per jaar. Het zal niet verbazen dat een heel groot deel e-bikes behelst. E-bikes blijven dominant binnen de fietsmarkt: 48% van de nieuw verkochte fietsen in 2024 was elektrisch, goed voor 72% van de totale fietsomzet. Elektrische fietsen van Gazelle worden met 16 procent van de verkopen het meest verkocht in Nederland. Net als bij veel modelnamen paste Gazelle de Grenoble al eerder toe voor een stadsfiets met dichte kettingkast, Nexus-naaf en Rollerbrakes.

Technische details

Oversized aluminium frame, zowel met bovenbuis als met ‘mid step’. Geïntegreerde 600 wh Bosch-accu, oplaadpoort bovenaan frame. Verende voorvork, verende zadelpen, jasbeschermers. Bosch Performance Line middenmotor (75 Nm). Shimano Nexus 5-speed naaf, Gates CDN-riem, 46 voor, 34 achter, Tektro remmen, 180 en 160 mm schijven, Bosch Kiox 300-display, Schwalbe Energizer 50 millimeter banden. Verkrijgbaar in vijf maten en in twee kleuren.

Opvallend

Er zijn vier modellen Grenoble. De C5, C5 HMB, C7 + en C8. Deze C5 heeft een vernieuwd frame: het verschil met de 2024-uitvoering is vooral te zien bij de vloeiend verlopende onderbuis en de kabels: die lopen voortaan via de balhoofdbuis het frame in. Uit het zicht dus. De andere modellen hebben nog het ‘oude’ frame; daar lopen de kabels en leidingen nog deels buitenlangs. Technisch helemaal in orde trouwens!

Goed om te weten

Een achterband wisselen -of een lekke band repareren- is makkelijker als het lijkt. De twee bouten losmaken, de schakelkabel los koppelen en dan valt het wiel er eigenlijk al uit. Dan kun je ook eenvoudig de riem van het achtertandwiel demonteren en heb je het wiel in je handen. Alles daarna weer terug en de riem eventueel op spanning zetten.

Plussen & minnen

  • + Stabiliteit & groot bereik
  • + Betrouwbaarheid
  • – Gewicht
  • – Simpele snelspanner in het voorwiel
  • Gazelle Grenoble C5 € 4.199,- gazelle.nl

 

De Grenoble is een echte allrounder met rechtop zithouding, als je van echt comfortabel fietsen houdt.

Tekst Menno Grootjans Foto’s Joris Knapen

 

Deel dit artikel

Over de auteur

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *