Zo doe je dat: remblokken vervangen
Heel veel moderne fietsen hebben schijfremmen. Die doen het altijd, ook bij slecht weer. Hoe je de remblokken van schijfremmen vervangt? Nou zo!
MOEILIJKHEIDSGRAAD
De eerste keer zal het je niet meevallen. Heb je het een keer gedaan, dan is het de volgende keer makkelijker. Koop altijd op voorhand een nieuw setje remblokken.
TIP
Nieuwe remblokken moet je inremmen. Dat doe je door bij een snelheid van circa 25 km/u de rem stevig en gelijkmatig in te knijpen tot je bijna stilstaat. Dit herhaal je 10 tot 20 keer.
-
ZO ZIT DAT
Een schijfrem heeft een ronde remschijf die op de naaf van het wiel is gemonteerd. De schijf draait door een remklauw die op het frame gemon- teerd is. In die klauw zitten de remblokken, die de schijf bij het rem- men vastgrijpen. Om de blokken te demonteren, moet je eerst het wiel uit de fiets halen. Er zijn twee remblokken, aan elke zijde van de rem- klauw één. Ook zitten er links en rechts zuigers, die zorgen dat de rem naar de schijf beweegt.
-
UIT HET HARNAS
De remblokken zitten samen in een ‘harnasje’. Je haalt ze eruit door een kleine schroef of splitpen te verwijderen. Daarna trek je het remblok er aan de bovenzijde uit. Maak de binnenzijde van de klauw goed schoon. Waarschuwing: zorg dat je de remhendel niet induwt, dan trek je de twee zuigers naar binnen en kun je de nieuwe remblokken niet monteren. Let ook op dat je de juiste blokken monteert. Elk merk of type rem heeft blokken die alleen in een bepaald type rem passen.
-
DE BLOKKEN
Wij monteren Shimano Disc Brake Pads, type BP-K05S-RX: het deel dat remt is ongeveer 2 millimeter dik, en is gemaakt van een synthetische harscompound, verlijmd op een stalen plaat. Je koopt ze per twee voor circa 12 euro. Wanneer weet je dat je blokken versleten zijn? Als je tijdens het remmen een schurend geluid hoort, dan weet je dat het tijd is voor nieuwe. Je zult het ongetwijfeld ook voelen aan de remkracht.
-
SCHOONMAKEN
Als de remklauw schoon is – gebruik remreiniger en een droge doek – kun je de nieuwe remblokken monteren. Je klemt ze vast in het harnas en schuift ze van boven inde remklauw. Gaat dat lastig? Druk dan de twee zuigers iets meer in de remklauw met een platte schroevendraaier of gebruik een specifieke remblokspreider. Ook hier weer de waarschu- wing: gebruik zeker niet de remhendels op je stuur!
-
WIEL MONTEREN
Alles op z’n plek? Monteer dan het wiel weer. Dat kan even lastig gaan, omdat het hydraulische systeem zich heeft ingesteld op de dunnere, ingesleten remblokken. Maar als je de rem een paar keer inknijpt en weer loslaat, is alles normaal gesproken in orde.
Reacties