In Belgisch Limburg is een bijzondere nieuwe ‘fietsbeleving’ geopend: ‘Fietsen tussen de Mijnterrils’. Dit traject op het knooppuntennetwerk vind je in Nationaal Park Hoge Kempen. Het verbindt de mijnterrils van Eisden via een drijvende pontonbrug: geweldige uitzichten gegarandeerd!
Fietsen tussen de Mijnterrils: spectaculair uitzicht
De pontonbrug van wel 380 meter lang neemt zowel fietsers als wandelaars vlak boven het water mee voor een spectaculair uitzicht op het mijnlandschap. Dankzij de transparante balustrade lijkt de brug boven het water te zweven. De route verbindt het unieke mijnlandschap met de rijke geschiedenis van de steenkoolontginning en het natuurherstel dat daarop volgde. Zo geniet je niet alleen van de natuur, maar ook van een diepere beleving van het landschap en de geschiedenis. Kijk op Fietsen tussen de Mijnterrils voor meer informatie.
Unieke fietsbelevingen in Belgisch Limburg
Meer weten over de andere bijzondere fietsbelevingen? Op de website van Belgisch Limburg lees je ook alles over: Fietsen door het Water, Fietsen door de Bomen en Fietsen door de Heide. Nog in de maak: Fietsen onder de Grond. Spannend!
Belgisch Limburg: geboortegrond van de knooppunten
Leuk weetje: de bedenker van de eerste fietsroutes in het fietsnetwerk was de Belgische mijningenieur Hugo Bollen. Bij de sluiting van de mijnen, eind jaren tachtig, maakte hij het zijn persoonlijke missie om mens en natuur dichterbij elkaar te brengen. Het knooppuntennetwerk in Belgisch Limburg biedt al meer dan 2.000 kilometer aan fietsplezier.
Een waar fietswalhalla
Het systeem werd bijna drie decennia geleden gelanceerd en heeft de provincie omgetoverd tot een waar fietswalhalla. De drie andere fietsbelevingen hebben Belgisch Limburg als fietsprovincie nog meer op de kaart gezet. Best een investering, dit soort projecten, maar het is het waard: 3,5 miljoen fietsers zorgen jaarlijks voor ruim 120 miljoen euro omzet in de vrijetijdseconomie.
Van mijnen tot nationaal park
Het unieke landschap van Nationaal Park Hoge Kempen heeft zich gevormd op de resten van de steenkool-, grind- en zandontginning. De terrils, de groene heuvels, zijn de afvalbergen die zijn gevormd door restgesteente uit de mijnen. De schachtbok, de vroegere mijngebouwen, de tuinwijk van Eisden en de stations van As en Eisden vormen een authentiek erfgoed hier omheen.
Doordachte spiraalvorm
Er is goed nagedacht over het ontwerp. Een lineaire verbinding tussen de panoramaterril en de tweelingsterril zou leiden tot een rechtlijnige zichtas. Voor een organische en vloeiende integratie in het landschap is gekozen voor een spiraalvorm. Zo krijg je een 360° graden beleving op de meest gefotografeerde plek van België. Door de transparante balustrade zie je vanaf de oever geen enkele visuele hinder. De brug lijkt zelfs wel over het water te zweven. Als je er bent: beklim ook de panoramaterril voor een mooi vergezicht over het oude mijnlandschap – nu een groen en heuvelachtig gebied vol bijzondere natuur.
Zo zit het technisch in elkaar
Een technisch huzarenstukje is het geworden. Een lengte van bijna 380 meter wordt overbrugd door 28 aaneengeschakelde betonnen pontonelementen van elk 13 meter, die drijven op het water. De brug is onder water verankerd aan 15 stalen buispalen van 1 meter doorsnee en wel 24 tot 26 meter diep – ieder goed voor een gewicht van 8 tot 11 ton. De circulariteit van de brug was belangrijk. Door gebruik te maken van drijvende pontons kan de brug op ieder moment worden weggenomen.
Beeld: Visit Limburg