Giant ToughRoad SLR EX Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Deze keer de Giant ToughRoad SLR EX: ‘Biedt ontegenzeggelijk veel waarde voor je geld‘.

Giant ToughRoad

Een onverhard pad? Da’s een mooie uitdaging, geen probleem.

Giant ToughRoad SLR EX

Wie een lichte sportfiets of vakantiehybride zocht, had volop keuze aan het eind van de vorige en het begin van deze eeuw. Bedenk: dat was nog voordat de showrooms vol stonden met e-bikes. Een bekend sportief model was de Giant Expedition, Fiets van het Jaar in 2008. In 2015 transformeerde deze tot de ToughRoad.

Mooie uitdaging

De Giant ToughRoad maakt nog altijd deel uit van de Gravel, Cross & Adventure-collectie van Giant. Dat laatste geeft wel aan wat voor type fiets dit is: een fiets voor iedereen die graag op pad gaat voor zijn of haar plezier. Tassen pakken, aan de fiets hangen en lekker op eigen kracht op avontuur. Een onverhard pad? Da’s een mooie uitdaging, geen probleem.

Giant ToughRoad

Tassen pakken, aan de fiets hangen en lekker op eigen kracht op avontuur

Rijeigenschappen: lekker licht

Je pakt de fiets, stapt op, plaatst je handen aan het stuur en rijdt zó weg. Zo simpel kan het zijn, denken we telkens als we op een ‘gewone’ fiets stappen. Je vergeet snel hoe fijn een lichte trekkingfiets rijdt (om precies te zijn weegt deze ToughRoad SLR EX 14 kilo). We hebben uiteraard niets tegen e-bikes, maar ons fietsershart gaat nu eenmaal sneller kloppen van een model als de ToughRoad.

Giant ToughRoad

Deze Giant biedt ontegenzeggelijk veel waarde voor je geld

Je eerste fietsvakantie

Wat rijdt hij soepel en licht, je krijgt er echt goede zin van! Deze Giant voert ons ook terug naar onze eerste fietsvakanties: op de schoolfiets met krantentassen en een tent achterop, op weg naar de camping in Zeeland of op de Veluwe. Dát gevoel, maar dan op een sportieve fiets die technisch bij de tijd is. Het schakelen gaat zowel achter als voor heel snel, de schijfremmen zijn krachtig.

Giant ToughRoad

Schakelen gaat zowel achter als voor heel snel

Waar voor je geld

De stabiliteit van de fiets is zelfs uit de kunst, mede dankzij de brede banden met kleine noppen. Je stuurt de ToughRoad SLR EX eenvoudig over bijna elk terreintype, nooit heb je het gevoel dat je de controle verliest. De houding is lekker sportief. Je zit licht voorovergebogen, waardoor je ook aardig vaart kunt maken. Deze Giant biedt ontegenzeggelijk veel waarde voor je geld.

Giant ToughRoad

De stabiliteit is uit de kunst, mede dankzij de brede banden met kleine noppen

Merk & model

Giant werd in 1972 opgericht in Taiwan. Tegenwoordig is het de grootste fietsproducent ter wereld. In 2022 produceerde het merk 5,8 miljoen fietsen. Die werden niet alleen in Taiwan gemaakt: Giant heeft negen fabrieken in verschillende landen, waaronder een in Lelystad, Nederland. In de Benelux verkoopt Giant zeventien modellen binnen de Gravel, Cross & Adventure-lijn, waar­onder deze ToughRoad SLR EX.

Giant ToughRoad

In de Benelux verkoopt Giant zeventien modellen binnen de Gravel, Cross & Adventure-lijn, waar­onder deze ToughRoad SLR EX

Technische details

Deze fiets heeft een oversized ALUXX SL-frame (aluminium) met een aflopende bovenbuis, carbon voorvork, aluminium zadelpen en een Giant-zadel en -stuurpen. De kabels lopen via de onderkant van de onderbuis. Hij is afgemonteerd met Shimano Deore, 2×10. Aan de voorkant kun je kiezen uit 32 of 44 tandjes, de cassette achter gaat van 11 tot 42 tandjes. Verder Shimano BR-MT200 160 millimeter rem- schijven, een achterdrager, lowrider-voordrager, ledverlichting, naafdynamo en Giant Sycamore-banden (50 millimeter breed). Verkrijgbaar S, M, L en XL.

Giant ToughRoad

Voor kun je kiezen uit 32 of 44 tandjes, de cassette achter gaat van 11 tot 42 tandjes

Opvallend

Er zijn niet heel veel merken meer die dit soort avontuurlijke fietsen aanbieden, die ook nog eens betaalbaar zijn. Merken als Santos, idworx of Koga hebben wel soortgelijke modellen, maar die hebben vaak een steviger prijskaartje. Een belangrijke oorzaak voor het geringe aanbod: veel fabrikanten van avontuurlijke fietsen concentreren zich tegenwoordig op gravelbikes. Daarmee kun je natuurlijk ook op fietsvakantie gaan. Alleen: een gravelfiets heeft een racestuur. Niet iedereen vindt dat fijn. Giant maakt ook gravelbikes, maar dus óók deze ToughRoad SLR EX met een mooi recht stuurtje – en daar zijn we blij mee.

Giant ToughRoad

De ToughRoad SLR EX heeft een mooi recht stuurtje – en daar zijn we blij mee

Goed om te weten

Deze ToughRoad is uitgerust met een Ortlieb-tassenset. De Back-Roller HiVis aan de achterkant heeft een inhoud van 20 liter per tas. Aan de voorzijde kun je 25 liter kwijt (per set), in de bijpassende stuurtas nog eens 7 liter. De tassen zijn van goede kwaliteit, maar niet goedkoop. Wel kun je ze los van elkaar kopen. En ach: een vliegticket wordt steeds duurder, dus een fietsvakantie is financieel zo gek nog niet.

Giant ToughRoad

Deze ToughRoad is uitgerust met een Ortlieb-tassenset. Deze zijn van goede kwaliteit, maar niet goedkoop. Gelukkig kun je ze los van elkaar kopen

Plussen & ­minnen

+ is én loopt licht
+ betaalbare,
+ avontuurlijke fiets
– wel verlichting, geen slot

Giant ToughRoad SLR EX € 1.649,- Kijk ook op de WEBSITE van het merk

Tekst: Menno Grootjans Foto’s: Joris Knapen

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.