In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Gazelle Medeo T10 HMB: ‘De sportiefste van de klas‘.
Gazelle Medeo T10 HMB
Gazelle deelt zijn fietsen in op basis van de zithouding: rechtop, actief en sportief. De nieuwe Medeo is – samen met de opvallende Gazelle No1 speed pedelec – de sportiefste van de klas. Hij fietst dan ook heel anders dan de Gazelle Avignon, waarop je lekker recht zit en iets inzakt door de verende zadelpen. Deze Medeo is dan ook bedoeld om een beetje door te rijden. Je kunt ’m ook prima bepakken. Het is een moderne trekkingbike met ondersteuning, voor avonturiers die houden van wat pit en snelheid.
Rijeigenschappen
Je schakelt de ondersteuning in via de knop op het display links op het stuur. Vijf niveaus heb je onder de duim: Eco, Tour, Sport, Turbo en Auto, waarin het Smart-systeem van Bosch voor jou de stand bepaalt. Met de eBike Flow-app op je smartphone kun je standen wijzigen, indien gewenst. Maar je kunt ook prima zonder. De motor komt geleidelijk op, met dank aan een rotatie-, snelheids- en trapkrachtsensor. De Bosch Performance Line-motor snort lekker in de Tour- of Sport-stand. Klik je door naar Turbo, dan trekt hij fel op.
Heel veilig gevoel
Deze Medeo heeft een derailleursysteem: schakelen gaat vlot en duidelijk. Standaard is er een cassette gemonteerd met tandwielen van 11 tot 48 tandjes. Als je vooral in Nederland fietst, zou ik persoonlijk voor een 11-34 kiezen, dan heb je kleinere stappen tussen de versnellingen. Fijn zijn de dikke banden. Die geven samen met het stabiele chassis een heel veilig gevoel. Tassen achterop en aan je stuur en je kunt een weekendje bikepacken in Nederland. Daar is deze Medeo ideaal voor.
Model
Gazele gebruikt de modelnaam Medeo al jaren, aanvankelijk voor een type trekkingfiets zonder ondersteuning. Hadden de eerste elektrische Medeo’s nog een accu op de achterdrager, deze heeft een ingebouwde accu. De Medeo T10 is er in twee uitvoeringen, in de maten S, M,L en XL en in de kleuren pine green en turmeric yellow.
Technische details
De Medeo T10 HMB heeft een oversized aluminium frame, met bovenbuis of middeninstap, en een verende Suntour-voorvork. De Bosch Performance Line 3.0-middenmotor (75 Nm) werkt samen met een Bosch Purion 200-display, een ingebouwde 500 Wh-accu (625 Wh als optie) en een Shimano Cues 10-speed 11-48 versnellingssysteem, met KMC-ketting en Shimano-remschijven (160 voor, 180 achter). De stuurpen is verstelbaar, op de vaste zadelpen zit een DDK-zadel. Verder nog iets te melden? De kabels lopen binnendoor, de 62 millimeter dikke banden zijn van Schwalbe en de fiets heeft een stevige standaard.
Goed om te weten
Officieel levert Gazelle de Medeo T10 met een nieuwe Shimano Cues-versnellingsgroep. Cues is onlangs geïntroduceerd en bedoeld voor sportieve e-bikes met een recht stuur. Cues staat voor Create Unique Experiences. Er zijn vier onderdelengroepen: de zeer chique U8000-serie (elf tandwielen), de U6000 (elf of tien) en de U4000 (negen). De Medeo T10 heeft de 10-speed U6000. Alle Cues-groepen komen inclusief schijfremmen, plus schakelhendels op het stuur. Je kunt kiezen uit een enkel of dubbel kettingblad: de Medeo heeft er standaard één. Automatisch schakelen is met de Cues-groep alleen mogelijk bij e-bikes met bepaalde Shimano Steps-motoren.
Plussen & minnen
+ stabiliteit
+ lekker pittig
– 11-48 niet helemaal ideaal
– snelspanner in achterwiel
De Gazelle Medeo T10 HMB kost € 3.499,- en vind je op de WEBSITE van het merk