Voor FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans een scala aan interessante fietsen: van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Lemmo One E+Bike: ‘Je tranformeert de fiets tot e-bike als je de accu op de onderbuis schuift‘.
Lemmo One E+Bike
Bijzonder handig: deze Lemmo koop je als complete e-bike óf als gewone fiets zonder motor en accu. Ben je er nog niet uit of je een e-bike wilt of nodig hebt, dan is deze Lemmo het overwegen waard.
Rijeigenschappen van de Lemmo One E+Bike
De Lemmo transformeer je tot e-bike als je de Smartpac-accu op de onderbuis schuift. Dan licht het display op en kun je met ondersteuning de weg op. Er zijn drie standen, die bedien je via een drukknop rechts naast het handvat. Op het display op de bovenbuis zie je de broodnodige info. De motor komt snel en geruisloos in. Klik je door naar standje twee of drie dan trekt die lekker fel op.
Actieve zithouding
De zithouding is zoals dat heet ‘actief’: je zit licht voorover gebogen en beweegt je zo snel door het stadsverkeer – de natuurlijke biotoop van deze Lemmo. Fijn zijn de flink oversized banden en de krachtige schijfremmen; samen met het stabiele chassis geeft dit een heel veilig gevoel.
Lekker optrekken
Het is in feite een prima fiets met duidelijke ondersteuning. In die combi scoort de Lemmo absoluut punten. Bochtjes in de stad ‘pikt’ de fiets prima op en optrekken bij een stoplicht is geen enkel probleem, je kunt met gemak mee met een fatbike. Het is duidelijk geen recreatieve e-bike. Daarvoor is het comfort te weinig aanwezig. Dat maakt niet, er zijn tientallen andere merken die wel comfortabele modellen maken.
Merk & model
LEMMO staat voor Light Electric Micro Mobility en is een in Berlijn gevestigde startup die zich richt op micro-mobiliteit. Het bedrijf wil een antwoord bieden op de behoeften van de toekomst van het vervoer in de stad. Daarom is Lemmo One slechts het eerste product, er zullen meer voertuigen volgen, en niet alleen fietsen. Waarschijnlijk allen met een ‘e-hulpje’. De prijs voor de uitvoering met riem is 1.290 euro. Voor de uitvoering met derailleur betaal je 200 euro minder. Dan heb je dus de fiets. Wil je de accu dan betaal je 900 euro extra en heb je een e-bike.
Technische details
Oversized aluminium frame, met aflopende bovenbuis of ‘midden’ instap, 540 wh Smartpac-accu, vaste voorvork. Achterwielmotor (40 Nm). Vaste zadelpen met een eigen zadel, AHead-stuurpen en de kabels binnendoor bij balhoofdbuis, rek achter om tassen aan vast te klikken, Gates CDX-riem, 180/180 millimeter schijven, display op bovenbuis, 27,5 inch wielen, steekassen, eigen merk 44 millimeter banden. Auto E-lock, alarm aan boord met 100 dB geluid, gps-tracking van de SmartPac in E-Mode. En er is een speciale app. Drie maten, de S heeft een lagere instap.
Opvallend
In het achterwiel zit de ‘Dual Mode Clutch Hub’. In een handomdraai kun je zo de 250W elektromotor loskoppelen van de achternaaf. Het resultaat: een lichte en lichtlopende stadsfiets. Onze XL woog net geen 16 kilo na het eenvoudig verwijderen van de e-onderdelen. Dus? Je hebt een gewone fiets en een e-bike.
Plussen & minnen
+ in beide modi +++
+ licht
– redelijk ‘hard’
– slechts drie maten
De Lemmo One E+Bike is in Nederland verkrijgbaar via de Lemmo website en kun je uitproberen in Workspace 6 (Tussen de Bogen 6, 1013 GM Amsterdam). Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk
Tekst: Menno Grootjans
Beeld: Menno Grootjans, Lemmo