Veel fietsen hebben een verstelbare stuurpen. Handig, maar hoe zit dat onderdeel in elkaar? En hoe verstel je ’m naar behoren?
Zo doe je dat: stuurpen verstellen
Moeilijkheidsgraad Eenvoudig
Nodig Inbussleutel maat 5 voor het losmaken van het scharniersysteem plus inbussleutel maat 4 voor de stuurboutjes
Extra tip
- Bij weken lang droog weer willen de verbindingen weleens irritant gaan ‘kraken’. Dat los je op door de boutjes even los te maken en in te vetten. Ook een wolkje contactspray jaagt het geluid weg.
Stuurpen verstellen stap 1: stuur & fiets
Een stuurpen is de verbinding tussen je stuur en rest van de fiets. Het stuur zit in het midden aan de stuurpen vast. Het andere eind van de stuurpen is verbonden met de draaibare voorvork. De klassieke stuurpen wordt vastgezet in de balhoofdbuis. De moderne variant is de zogenoemde Ahead-stuurpen – de verstelbare stuurpen.
Stuurpen verstellen stap 2: Ahead-stuurpen
Vaste stuurpennen zijn er in diverse lengtes en in diverse hoeken, maar zijn niet in hoogte verstelbaar. De Ahead-stuurpen dus wel. Aan de ‘fietskant’ zit een afdekkapje met daaronder een inbusbout. Die is om het balhoofd af te stellen. Verder zijn er één of twee bouten waarmee je de pen vastklemt op de vorkbuis. Daar hoeven we niet aan te komen.
Stuurpen verstellen stap 3: aanpassen
Het voordeel van een verstelbare stuurpen is dat je je positie vrij eenvoudig kunt aanpassen. Er zijn tientallen versies van zo’n type pen – voor sommige heb je niet eens gereedschap nodig. Maar bijna elke verstelbare stuurpen maakt gebruik van het systeem dat op deze Satori Up 3 zit. Die heeft aan de zijkant van het scharnier een verstelsysteem.
Stuurpen verstellen stap 4: ratelsysteem
Moet je stuur omhoog? Dan draai je de bout los op het scharnierpunt; na vier of vijf slagen merk je al dat de stuurpen los gaat zitten. Er zit binnenin een ratelsysteem, met aan weerszijden veertig opstaande randjes die in inkepingen passen. Dit zijn de standen. Eenmaal los, zet je de stuurpen omhoog. Even checken of alles goed zit, dop erop en klaar.
Stuurpen verstellen stap 5: hoek
Als je de stuurpen aangepast hebt, is ook de hoek van het stuur veranderd. Grote kans dat nu de handvatten minder fijn in de hand liggen. Die moet je dus even terugdraaien. Hoe? Door de vier boutjes aan de voorzijde van de pen een beetje los te draaien. Voel je het stuur loskomen, pas dan de hoek van het stuur aan en draai de boel weer vast.
Tekst: Menno Grootjans