In iedere editie van FietsAcief testen we in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is zijn de Yamaha Easy en de Yamaha Booster S: ‘Beide opzienbarende karretjes’.
Yamaha Booster
Het Japanse Yamaha introduceerde onlangs twee nieuwe elektrische Urban Mobility-modellen: de Booster Easy en de Booster. De inmiddels overvloedige aanwezigheid van e-bikes begon trouwens met de Yamaha P(ower)A(sisted)S(ystem) in 1993. Dat was toen nog niet zo’n groot succes, en de Yamaha PAS verdween na een jaar of twee weer van het fietspad.
Losse motorsystemen
Wat wel goed liep en nog altijd prima loopt zijn de losse Yamaha-motorsystemen. Giant gebruikt al jaren een Yamaha-middenmotor en accu in veel van haar modellen. Ook de E-bike van het Jaar 2023, deze Giant Stormguard E+2 e-bike heeft een Yamaha ‘blokje’. Maar Yamaha vindt het tijd voor een eigen lijn. Ook omdat in veel landen de verkoop van 50 cc scooters terugloopt – een markt waar Yamaha groot in is. De nieuwe Booster is ontwikkeld en geproduceerd in Europa. In de fabriek van het Italiaanse Fantic.
Opzienbarende karretjes
De Booster Easy en Booster zien er vrijwel identiek uit en zijn technisch zeer vergelijkbaar, omdat ze hetzelfde lichtgewicht chassisontwerp delen. Het verschil zit hem in de prestaties. De Booster Easy is een e-bike (25 km/u), en de Booster is een speed pedelec (45 km/u). Beide opzienbarende karretjes.
Twaalf gaten, vijf standen
Een gegoten aluminium voorframe – met twaalf gaten! -, lage instap, een gebout achterframe, verende voorvork, middenmotor en spaakwielen met dikke 20 inch x 4 inch banden en uiteraard schijfremmen. In het vooronder de Yamaha PW-S2-aandrijving (75 Nm), een staande 630Wh 36 volt Yamaha-batterij. Er zijn vijf standen ondersteuning beschikbaar: +ECO, ECO, STD, HIGH en AUTO.
Behooorlijk wat beplating
Je geschakelt met de Enviolo achternaaf, er is een ketting aandrijving, je hebt 180 mm Promax schijfremmen en behoorlijk wat beplating (!). Van voorvorkkappen, een voorplaatafdekking, voorspatbord, kettingkast, achterdrager en motorafdekking. Yamaha is niet voor niets een motorfabrikant. Yamaha levert ook nog extra accessoires als een voor- en achtermand en fietstassen.
Perfect voor in de stad
De fiets reageert prima en zonder schokken. Het is een uitstekende fiets binnen een stedelijke omgeving. Ook omdat de kleine wielmaat superhandig is bij het kruisen van tramrails en het stabiele gevoel op een slecht onderhouden fietspad. Het is geen sportieve fiets, geen hybride voor op de Veluwe.
Lekker stil
Daarnaast is de nieuwe generatie Yamaha blokjes lekker stil. Eerlijk gezegd vonden we de Booster Easy lekkerder rijden in de stad. 25 kilometer per uur is ruim voldoende. De snelle Booster haalt kruissnelheden van tegen de 35 kilometer. 45 Kilometer per uur kan wel, maar dan moet je echt flink meetrappen. Wendbaar is de fiets wel. Juist, ‘Urban Mobility’.
Wat we graag nog zouden zien
Missen we iets? De Booster heeft geen slot. Door de beplating is er ook geen ruimte voor een klassiek ringslot. Daarnaast: het zou logisch zijn als de Booster met een riem en een volautomatische bak uitgerust zou worden. Dat is toch de toekomst van Urban Mobility.
Verkrijgbaarheid
De Booster is er in een maat, twee kleuren en in twee uitvoeringen: de Booster Easy € 3.299,- en de Booster S € 3.699,-. De fiets kan online besteld worden, maar de service gaat altijd via een dealer in de buurt. De aflevering van de fiets kan bij de klant thuis of bij de dealer. Kijk ook op YAMAHA BOOSTER