Dat een fietshelm voor je veiligheid een goed idee is, zul je vast eerder gehoord hebben. Wil je er eentje aanschaffen? Lees dan even onze koop- en draagtips.
Zo doe je dat: fietshelm kopen en dragen
Moeilijkheidsgraad Eenvoudig
Nodig Geld en geduld: een nieuwe helm is er vanaf 50 euro, en passen – van meedere modellen – is een must
Veiligheidstip
In goedgekeurde helmen is aan de binnenzijde een CE-markering aangebracht, gevolgd door het nummer van de Europese norm: EN-1078 voor volwassenen, EN-1080 voor kinderen. Geen sticker? Dan is de helm niet veilig genoeg. Chinese postordermodellen zijn op eigen risico.
Stap 1: passen
Goedkope helmen zijn er vaak in één (verstelbare) maat. Dat kan prima werken, zolang de helm maar goedgekeurd is en hij fatsoenlijk aansluit op je hoofd. Helmen vanaf circa 75 euro zijn er vaak in diverse maten, met elk een andere, aangegeven hoofdomtrek. Zo meet een helm in maat M veelal tussen de 55 en 59 centimeter. Passen is dus belangrijk voor je afrekent!
Stap 2: kinbandje
Je nieuwe helm heeft een kunststof kinbandje. Geen zorgen, die is standaard lang genoeg. Maar soms is hij juist een stukje te lang, en bungelt-ie er maar een beetje bij. Oplossing: stukje afknippen en de uiteinden dichtschroeien met een brandende lucifer of aansteker. Dat laatste voorkomt rafelen.
Stap 3: uitneembare pads
Koop bij voorkeur een helm met uitneembare opvulstukjes of padjes. Dit zijn een soort stootkussentjes voor rond je hoofd, die het dragen comfortabel maken en zweet absorberen. Die padjes kun je er als het goed is uithalen – vaak zitten ze vast met klittenband. Handig, dan kun je ze ook af en toe wassen. Dat is wel zo fris.
Stap 4: slim zeg
Er is een trend gaande om fietshelmen steeds ‘slimmer’ te maken. Zo zijn er helmen met ingebouwde bluetooth, een valsensor en zelfs modellen met verlichting en camera’s. Bedenk vooraf of je dit echt nodig hebt. Vaak voegt het ook extra gewicht toe en het maakt de helm duurder.
Stap 5: vervangen
Het is wel zo veilig om je helm na tien jaar te vervangen. Het materiaal van de helm veroudert namelijk. Ook na een valpartij moet je hem wellicht vervangen. Bij een scheur of flinke buts is het sowieso einde verhaal. Val je twee keer op dezelfde plek en is er geen schade zichtbaar? Dan heeft het materiaal toch een opdonder gehad. Dat kan zich wreken bij een volgende valpartij.