Technische fietstermen deel 5: wielen & remmen

0

Een fiets is op zich niet zo ingewikkeld. Maar lees je erover dan stuit je soms op lastige termen, zeker sinds de opkomst van de e-bike. Wij verduidelijken een reeks begrippen voor je. Deel 5: wielen & remmen.

Clearance

Dit is de ruimte tussen de wielen/banden en de rest van de fiets. Bij racefietsen wordt die vaak beperkt gehouden voor de aerodynamica. Fietsen waarmee je door de modder baggert, zijn juist weer gebaat bij veel clearance – je wilt immers niet afgeremd worden door ­aankoekend vuil. Fietsen met veel ­clearance zijn onder meer mountainbikes en gravelbikes.

Hydraulische remmen

Mechanische remmen werken met kabels in kabelhulzen, hydraulische schijfremmen door middel van olie in remleidingen. Bij het indrukken van de remhendels verplaatst de olie zich door de leiding. ­Hierdoor ontstaat er druk, waardoor de zuigers in de remklauw de remblokjes tegen de remschijf aanduwen. Hydraulische remmen zijn krachtiger dan mechanische. Nadeel is dat je de ­leidingen af en toe moet ontluchten: als er belletjes in de olie ontstaan, wordt de ‘samendrukbaarheid’ van de olie hoger en werkt het systeem minder direct. De olie geeft dan de druk niet direct door, maar vangt deze deels op doordat de belletjes ‘inveren’.

Lees ook: Technische fietstermen deel 4: frame & type fiets

Hydraulische remmen zijn krachtiger dan mechanische

 

Inch

Als het om de wielmaat gaat, wordt er gemeten in inches (1 inch = 2,54 centimeter). Een 29’er is echter geen fiets met 29 inch wielen, maar heeft gewoon 28 inch wielen. Door de dikke banden is de omtrek groter dan bij gewone fietsen en daarom heten ze 29er. Bij mountainbikes geldt dat 28 inch wielen – versus 26 inch – plus die dikke, brede banden meer grip bieden en je er makkelijker obstakels mee overwint. E-bikes en gewone fietsen hebben vaak wielen met 26 of 28 inch.

Postmount & flatmount

Twee verschillende schijfrem­systemen met elk een eigen positionering en maat remklauw. Een flatmount-remklauw is plat op de vork bevestigd, een postmount-klauw staat er schuin op. Een postmount kun je met adapter op een flatmount-vork monteren, een flatmount kun je nooit op een postmount-voorvork ­monteren. Wat beter is? Gelijkspel.

Steekas

Dit is een as die je door het vorkuiteinde en de naaf van het wiel steekt, waarna je de kop vastschroeft in het andere vork­uiteinde. De aloude snelspanner steek je ook door de vorkpoten en wielnaaf, maar klem je slechts vast met een hefboom. Voordeel van een steekas is dat het wiel stevig vastzit en altijd goed recht zit. Dat laatste is vooral belangrijk bij schijf­remmen. Ook kan een steekas grotere krachten verstouwen dan een snel­spanner, bijvoorbeeld bij hard remmen.

Tubeless

Als je iemand langs de kant van de weg ziet staan met wit spul aan zijn handen en banden, dan weet je dat hij tubeless rijdt. Tubeless banden hebben geen binnenband. Via een los ventiel pomp je lucht in de hermetisch afgesloten holte tussen de band en de velg. Maar niet voor je daar een wit kleverig goedje in hebt laten stromen. Deze sealant dicht eventuele gaatjes en dient als coating om luchtverlies tegen te gaan. Tubeless banden werken tegenwoordig vrij goed, maar niet bij (te) grote gaten. Dan moet er alsnog een binnenband in en wordt het dus een plakkerige bende.

Mis je nog wat?
Al heel wat opgestoken van deze lijst, maar je mist nog een term?
We horen graag welke! Laat het ons weten via redactie@fietsactief.nl

Tekst: Elias de Bruijne

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.