In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Koga F3 6.0: ‘Wat een feest zo’n wendbare, soepel rijdende hybride!‘
Koga F3 8.0
Koga bestempelt de F3 als een stadsfiets, wij vinden het vooral een fijne, lichte, sportieve toerfiets. Eentje waar je wel wat geld voor over moet hebben, want met een prijs van bijna 2.200 euro is het geen koopje. Heb je echter geen zin in schurende remmen, slecht werkende verlichting en een vieze ketting, dan komt deze F3 8.0 in beeld.
Rijeigenschappen
Wil je de sensatie terug van toen je voor je verjaardag een nieuwe fiets kreeg – en niet het barrel van je oudere broer of zus – doe dan een rondje op deze F3. Wat een feest zo’n wendbare, soepel rijdende hybride! De F3 rijdt als een Koga CityLiner uit pakweg 1992: vlot, licht en als je op gang bent – en dat gaat snel – dan is de fiets erg stabiel.
Bochtjes nemen is een genot
Je kunt lekker spelen met de elf versnellingen: de schakelaar geeft wat weerstand, maar zo’n voelbare klik is juist fijn. Bochtjes nemen is een genot; de F3 stuurt goed in en komt er ook netjes weer uit. Je verliest nooit de controle. We geven ook kudo’s voor de krachtige, goed doseerbare schijfremmen en de onderhoudsarme riem – nee, die was er in 1992 nog niet, net als het woord ‘kudo’ trouwens. Het rijden met een riem vraagt wel enige gewenning: je voelt een ander soort weerstand. Een ketting van staal geeft meer door, maar heeft ook meer onderhoud nodig.
Model
Koga schaart de F3 (Form, Function, Fun) onder het kopje ‘stads- en toerfietsen’. Er zijn acht verschillende F3’s, van de 3.0 (€ 1.599,-) tot de 7.0 en 8.0 (beide € 2.199,-). De 7.0 heeft Shimano-derailleuraandrijving, deze 8.0 heeft een Shimano-versnellingsnaaf, en een riem in plaats van een ketting. De fiets is er in verschillende maten in een heren-, dames- en laag instapmodel.
Techniek
De basis is een aluminium frame, een rechte voorvork met geïntegreerde vering, en een 11-speed Shimano
Alfine-naafversnelling. De riem is de betrouwbare Gates CDX Carbon. Om de wielen zitten Schwalbe Marathon Racer 40 millimeter vouwbanden, remmen doe je met Shimano BR-M201 160 millimeter schijven. Verder heeft de fiets een naafdynamo, een excentrische trapas, een zadel met verende zadelpen en een verstelbare stuurpen. De drager is van aluminium.
Opvallend
Er zijn niet veel merken die nog zoveel aandacht hebben voor lichte hybrides. Want hoewel Koga de F3 bestempelt als ‘stadsfiets’, is het toch vooral een heel fijne toerfiets. Een sportieve hybride. Het nieuwe model is qua design flink aangepakt. Alles lijkt wel gladgestreken. Geen overbodige frutsels, de kabels zijn bijna niet zichtbaar en de balhoofdbuis met geïntegreerde verlichting loopt in één streep naar de voorvork. Dat ziet er lekker uit hoor!
Technische tip: riem
Een kunststof Gates CDX-riem, zoals op deze Koga, kan tot 15.000 kilometer mee, terwijl een ketting soms al bij 2000 kilometer aan vervanging toe is. Een riem hoef je niet te smeren en doordat deze niet kan oprekken, is naspannen eigenlijk niet nodig. Een riem spoel je eenvoudig met water schoon. Lees ook: Riemaandrijving uitgelegd. Wat is het en wil je het op je fiets?
Plussen & minnen
+ ziet er strak en clean uit
+ riem is altijd fijn
– geen plaats voor voordrager
– stevige prijs
De Koga F3 8.0 kost € 2.199,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk