Koga F3 8.0 hybride Proefrit

0

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Koga F3 6.0: ‘Wat een feest zo’n wendbare, soepel rijdende hybride!

Koga F3 8.0

Je verliest nooit de controle

Koga F3 8.0

Koga bestempelt de F3 als een stadsfiets, wij vinden het  vooral een fijne, lichte, sportieve toerfiets. Eentje waar je wel wat geld voor over moet hebben, want met een prijs van bijna 2.200 euro is het geen koopje. Heb je echter geen zin in schurende remmen, slecht werkende verlichting en een vieze ketting, dan komt deze F3 8.0 in beeld.

Koga F3 8.0

Geen koopje, wel een heel fijne, lichte, sportieve toerfiets

Rijeigenschappen

Wil je de sensatie terug van toen je voor je verjaardag een nieuwe fiets kreeg – en niet het barrel van je oudere broer of zus – doe dan een rondje op deze F3. Wat een feest zo’n wendbare, soepel rijdende hybride! De F3 rijdt als een Koga CityLiner uit pakweg 1992: vlot, licht en als je op gang bent – en dat gaat snel – dan is de fiets erg stabiel.

Koga F3 8.0

Soepele, stevige schijfremmen

Bochtjes nemen is een genot

Je kunt lekker spelen met de elf versnellingen: de schakelaar geeft wat weerstand, maar zo’n voelbare klik is juist fijn. Bochtjes nemen is een genot; de F3 stuurt goed in en komt er ook netjes weer uit. Je verliest nooit de controle. We geven ook kudo’s voor de krachtige, goed doseerbare schijfremmen en de onderhoudsarme riem – nee, die was er in 1992 nog niet, net als het woord ‘kudo’ trouwens. Het rijden met een riem vraagt wel enige gewenning: je voelt een ander soort weerstand. Een ketting van staal geeft meer door, maar heeft ook meer onderhoud nodig.

Koga F3 8.0

Prettig: de onderhoudsvrije riemaadrijving

Model

Koga schaart de F3 (Form, Function, Fun) onder het kopje ‘stads- en toer­fietsen’. Er zijn acht verschillende F3’s, van de 3.0 (€ 1.599,-) tot de 7.0 en 8.0 (beide € 2.199,-). De 7.0 heeft Shimano-derailleuraandrijving, deze 8.0 heeft een Shimano-versnellingsnaaf, en een riem in plaats van een ketting. De fiets is er in verschillende maten in een heren-, dames- en laag instapmodel.

Koga F3 8.0

De schakelaar geeft wat weerstand, maar zo’n voelbare klik is juist fijn

Techniek

De basis is een aluminium frame, een rechte voorvork met geïntegreerde vering, en een 11-speed Shimano
Alfine-naafversnelling. De riem is de betrouwbare Gates CDX Carbon. Om de wielen zitten Schwalbe Marathon Racer 40 milli­meter vouwbanden, remmen doe je met Shimano BR-M201 160 millimeter schijven. Verder heeft de fiets een naafdynamo, een excentrische trapas, een zadel met verende zadelpen en een verstelbare stuurpen. De drager is van aluminium.

Koga F3 8.0

Zadel met verende zadelpen

Opvallend

Er zijn niet veel merken die nog zoveel aandacht hebben voor lichte hybrides. Want hoewel Koga de F3 bestempelt als ‘stadsfiets’, is het toch vooral een heel fijne toerfiets. Een sportieve hybride. Het nieuwe model is qua design flink aangepakt. Alles lijkt wel gladgestreken. Geen overbodige frutsels, de kabels zijn bijna niet zichtbaar en de balhoofdbuis met geïntegreerde verlichting loopt in één streep naar de voorvork. Dat ziet er lekker uit hoor!

Koga F3 8.0

Alles lijkt wel gladgestreken

Technische tip: riem
Een kunststof Gates CDX-riem, zoals op deze Koga, kan tot 15.000 kilometer mee, terwijl een ketting soms al bij 2000 kilometer aan vervanging toe is. Een riem hoef je niet te smeren en doordat deze niet kan oprekken, is naspannen eigenlijk niet nodig. Een riem spoel je eenvoudig met water schoon. Lees ook: Riemaandrijving uitgelegd. Wat is het en wil je het op je fiets?

Plussen & ­minnen

+ ziet er strak en clean uit
+ riem is altijd fijn
– geen plaats voor voordrager
– stevige prijs

De Koga F3 8.0 kost € 2.199,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

Koga F3 8.0

Verstelbare stuurpen

 

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.