In iedere editie van FietsAcief testen technisch redacteuren Ronald van de Boon en Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Flyer Upstreet 7.43: ‘De strakke lijnen van het fraaie frame en de mooie technische details laten zien dat het een goed doordachte e-bike is’.
Flyer Upstreet 7.43
Deze Flyer doet de merknaam eer aan: het is een echte hoogvlieger. De Upstreet 7.43 won recent de Design & Innovation Award 2023, en dat is niet voor niets. De strakke lijnen van het fraai ontworpen frame en de vele mooie technische details laten zien dat het een goed doordachte e-bike is.
De fiets heeft een zithouding die ergens tussen rechtop en sportief in zit, dus je kunt er veel kanten mee op: even snel de kinderen naar school brengen, een boodschap doen of naar je werk rijden. Maar de Flyer leent zich ook voor een lange rit in de natuur.
Rijeigenschappen
De Upstreet is bedoeld voor alledaags gebruik. De dikke ballonbanden van Schwalbe geven samen met de Suntour geveerde voorvork en de Satori verende zadelpen de e-bike het nodige comfort. De ondersteuningsniveaus zijn Eco, Auto, Standaard en High. De eerste twee bieden voor de Nederlandse wegen een prima dosis ondersteuning. In de High-stand is de acceleratie duidelijk voelbaar: lekker om korte hellingen mee op te knallen. Als je geen naafversnelling gewend bent, zal schakelen met de Shimano Nexus-naaf in het begin wellicht wat onwennig aanvoelen. Maar daar kom je snel genoeg overheen. Dankzij het brede stuur kun je de fiets heel gemakkelijk en vol vertrouwen door de bochten sturen.
Model
De Flyer Upstreet heeft vier uitvoeringen, allemaal uitgerust met een Panasonic-motor, sommige met een 750 Wh-accu, andere met een 630 Wh-accu. Hij is verkrijgbaar in drie verschillende frametypen en drie kleurvarianten. Twee uitvoeringen zijn uitgerust met een 75 Nm-motor, de andere met een motor van 95 Nm. Je kunt kiezen tussen ketting- of riemaandrijving. De meeste uitvoeringen bieden de mogelijkheid om een extra accu op de schuine onderbuis te plaatsen en zo de rijafstand te vergroten.
Technische details
De 7.43 heeft een oversized aluminium frame met interne kabeldoorvoer, een Suntour-voorvork met een veerweg van 75 millimeter, kunststof spatborden, een stevige standaard, een lekker breed 700 millimeter stuur en een stuurpen die in hoek verstelbaar is. Als aandrijving is gekozen voor een Gates Carbon Drive CDX-riem en de Shimano Nexus-achternaaf. Door de Schwalbe Al Grounder 29 x 2.35-banden heb je op de fiets een fijn gevoel van controle en grip. Flyer heeft als remmen gekozen voor Shimano’s MT402-model met 180 millimeter rotors. Op de Upstreet zit voor en achter een ledlamp. De bagagedrager is door Flyer zelf ontwikkeld en is te belasten tot maximaal 27 kilo.
Opvallend
Tijdens de eerste kilometers valt direct op dat de Panasonic GX Ultimate Eco FIT-motor erg stil is. Waar een Bosch Performance nog best wat geluid kan maken, hoor je nu de trapondersteuning nauwelijks. Flyer heeft jaren geleden een eigen integratiesysteem ontwikkeld onder de naam FIT (Flyer Intelligent Technology). Hiermee verbindt het zelf alle belangrijke systeemonderdelen met elkaar: de motor, de accu, sensoren, verlichting en de spin in het web: het eigen 3,5 inch FIT-kleurendisplay. Dat is onderweg goed af te lezen en biedt alle nodige informatie. Zelfs gps-navigatie is mogelijk.
Plussen & minnen
+ Stille motor
+ Comfort
– Prima remmen
– Het schakelen met de Shimano Nexus versnellingsnaaf
De Flyer Upstreet 7.43 e-bike kost € 5.499,- (S) en € 5.699,- (M t/m XL) en vind je op de WEBSITE van het merk
Technische tip: extra accu
We zien steeds vaker terugkomen dat e-bikes met een extra accu uitgerust kunnen worden om zo de actieradius te vergroten. Handig als je een lange rit op het programma hebt staan. Nadeel is dat je er extra gewicht bij krijgt op je fiets. In dit geval zou de Flyer Upstreet, die al 32 kilogram weegt, er nog 4,3 kilogram bij krijgen. Maar hé, lang leve de trapondersteuning!