Flyer Upstreet 7.43 e-bike Proefrit

0

In iedere editie van FietsAcief testen technisch redacteuren Ronald van de Boon en Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Flyer Upstreet 7.43: ‘De strakke lijnen van het fraaie frame en de mooie technische details laten zien dat het een goed doordachte e-bike is’.

Flyer Upstreet

Een echte hoogvlieger, deze Flyer Upstreet

Flyer Upstreet 7.43

Deze Flyer doet de merknaam eer aan: het is een echte hoogvlieger. De Upstreet 7.43 won recent de Design & Innovation Award 2023, en dat is niet voor niets. De strakke lijnen van het fraai ontworpen frame en de vele mooie technische details laten zien dat het een goed doordachte e-bike is.

De fiets heeft een zithouding die ergens tussen rechtop en sportief in zit, dus je kunt er veel kanten mee op: even snel de kinderen naar school brengen, een boodschap doen of naar je werk rijden. Maar de Flyer leent zich ook voor een lange rit in de natuur.

Flyer Upstreet

De Upstreet 7.43 won recent de Design & Innovation Award 2023

Rijeigenschappen

De Upstreet is bedoeld voor alledaags gebruik. De dikke ballonbanden van Schwalbe geven samen met de Suntour geveerde voorvork en de Satori verende zadelpen de e-bike het nodige comfort. De ondersteuningsniveaus zijn Eco, Auto, Standaard en High. De eerste twee bieden voor de Nederlandse wegen een prima dosis ondersteuning. In de High-stand is de acceleratie duidelijk voelbaar: lekker om korte hellingen mee op te knallen. Als je geen naaf­versnelling gewend bent, zal schakelen met de Shimano Nexus-naaf in het begin wellicht wat onwennig aanvoelen. Maar daar kom je snel genoeg overheen. Dankzij het brede stuur kun je de fiets heel gemakkelijk en vol vertrouwen door de bochten sturen.

Het schakelen met de naafversnelling went snel

Model

De Flyer Upstreet heeft vier uitvoeringen, allemaal uitgerust met een Panasonic-motor, sommige met een 750 Wh-accu, andere met een 630 Wh-accu. Hij is verkrijgbaar in drie verschillende frame­typen en drie kleurvarianten. Twee uitvoeringen zijn uitgerust met een 75 Nm-motor, de andere met een motor van 95 Nm. Je kunt kiezen tussen ketting- of riemaandrijving. De meeste uitvoeringen bieden de mogelijkheid om een extra accu op de schuine onderbuis te plaatsen en zo de rijafstand te vergroten.

Onze uitvoering heeft een riemaandrijving

Technische details

De 7.43 heeft een oversized aluminium frame met interne kabeldoorvoer, een Suntour-voorvork met een veerweg van 75 millimeter, kunststof spatborden, een stevige standaard, een lekker breed 700 millimeter stuur en een stuurpen die in hoek verstelbaar is. Als aandrijving is gekozen voor een Gates Carbon Drive CDX-riem en de Shimano Nexus-achternaaf. Door de Schwalbe Al Grounder 29 x 2.35-banden heb je op de fiets een fijn ­gevoel van  controle en grip. Flyer heeft als ­remmen gekozen voor Shimano’s MT402-model met 180 millimeter ­rotors. Op de Upstreet zit voor en achter een ledlamp. De bagagedrager is door Flyer zelf ontwikkeld en is te belasten tot maximaal 27 kilo.

Voor en achter heeft de fiets ledverlichting

Opvallend

Tijdens de eerste kilometers valt direct op dat de Panasonic GX Ultimate Eco FIT-motor erg stil is. Waar een Bosch Performance nog best wat geluid kan maken, hoor je nu de trapondersteuning nauwelijks. Flyer heeft jaren geleden een eigen integratiesysteem ­ontwikkeld onder de naam FIT (Flyer Intelligent Technology). Hiermee verbindt het zelf alle belangrijke systeem­onderdelen met elkaar: de motor, de accu, sensoren, verlichting en de spin in het web: het eigen 3,5 inch FIT-kleurendisplay. Dat is onderweg goed af te lezen en biedt alle nodige infor­matie. Zelfs gps-navigatie is mogelijk.

Flyer Upstreet

Spin in het web: het eigen 3,5 inch FIT-kleurendisplay

Plussen & minnen

+ Stille motor
+ Comfort
– Prima remmen
– Het schakelen met de Shimano Nexus versnellingsnaaf

De Flyer Upstreet 7.43 e-bike kost € 5.499,- (S) en € 5.699,- (M t/m XL) en vind je op de WEBSITE van het merk

Technische tip: extra accu
We zien steeds vaker terugkomen dat e-bikes met een extra accu uitgerust kunnen worden om zo de actieradius te vergroten. Handig als je een lange rit op het programma hebt staan. Nadeel is dat je er extra gewicht bij krijgt op je fiets. In dit geval zou de Flyer Upstreet, die al 32 kilogram weegt, er nog 4,3 kilogram bij krijgen. Maar hé, lang leve de trapondersteuning!

Je kunt letterlijk en figuurlijk veel kanten op met de Upstreet: lekker de natuur in bijvoorbeeld!

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.