In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Lekker Amsterdam + e-bike: ‘Stevig frame, flinke banden, goede zijstandaard, krachtige schijfremmen en een fijn zadel met breed stuur.’
Lekker Amsterdam +
In Amsterdam leek het tot een paar jaar geleden haast een wedstrijd om op een zo gammel mogelijke fiets rond te rijden. Gekocht van een zwerver of junk voor maximaal een paar tientjes, en standaard gauw weer van je gestolen ook. Tegenwoordig zijn deze barrels in de minderheid. Nu overheersen steeds meer de ‘lease’ fietsen, ‘dikke’ elektrische fatbikes en nieuwe ‘urban’ e-bikes – denk aan Van Moof, Cowboy, Veloretti, Mokumono en deze Lekker Amsterdam + bijvoorbeeld.
Waarom deze fiets?
Om met de woorden van Lekker te spreken: ‘Waarom Amsterdam? Omdat trappers met zoveel kracht zorgen voor een geweldige e-bike voor in de stad en daarbuiten. Omdat ‘ie er cool uitziet. Omdat jij er goed uitziet en je zo wilt voelen. Dus. Daarom. Wat je ziet is wat je krijgt – en wat je krijgt is zeker bijzonder. Een stijlvol en minimalistisch design waar niks gemiddeld aan is’. Als je dit snapt: dan is de Amsterdam wat voor jou.
Rijeigenschappen I
De fiets heeft geen versnellingen, wel vijf ondersteuningstanden. Deze bedien je via het display aan de linkerkant van het stuur. Motor aanzetten en het ‘Lekker’-logo verschijnt op het schermpje. Via een nogal verstopt knopje aan de achterkant van het display scroll je door het programma. Altijd is de snelheid te zien. De motor is fijn stil. Verder zorgt een rotatiesensor dat de ondersteuning heerlijk soepel gaat. Je merkt duidelijk het verschil tussen ‘2’ en ‘4’. Niet in absolute snelheid, wel bij het optrekken en de extra kracht bij de ondersteuning. Heb je haast dan zet je al snel de motor op 4 of 5.
Rijeigenschappen II
Het is een zeer stabiele fiets: stevig frame, flinke banden, goede zijstandaard, krachtige schijfremmen en een fijn zadel met breed stuur. Wel behoorlijk ‘spartaans’ uitgevoerd. Zo heeft de Amsterdam + wel spatborden en goede verlichting, maar voor een slot en een drager moet je zelf zorgen. O ja: de achterverlichting is bijna niet te vinden – maar is er wel.
Model
Er zijn twee modellen Amsterdam. De + en de GT. Beide hebben hetzelfde aluminium frame. GT staat voor Gran Turismo en impliceert dat een fiets/auto/motor lange afstanden aankan. De GT heeft een krachtigere middenmotor: 80 nm tegenover de 30 nm van de Amsterdam + met achterwielmotor.
Techniek
Oversized aluminium frame, alleen in herenuitvoering, twee maten, rechte voorvork, Bafang H400 achterwielmotor (30 nm), accu in de onderbuis, Tektro-schijfremmen, WTB Horizon 650B x 47 Tan-wall banden, Gates CDX riem, verstelbare stuurpen. Standaard is de + voorzien van een 375 Wh accu, maar tegen een meerprijs kun je ook kiezen voor een 500 Wh accu.
Opvallend
We herhalen: ‘Dus. Daarom. Wat je ziet is wat je krijgt – en wat je krijgt is zeker bijzonder. Een stijlvol en minimalistisch design waar niks gemiddeld aan is’. Even door de marketingtaal heen kijken en vooral zelf fietsen en je merkt dat deze Amsterdam + echt wel een echte stadsfiets is. Die er inderdaad best ‘cool’ uitziet. Zonder dat-ie te opvallend is.
Merk
Lekker is in Amsterdam gevestigd en distribueert haar fietsen vanuit 020; bestel je dus een Lekker dan wordt die thuis bezorgd. Het merk is in 2009 opgericht in Australië door een Nederlandse fietsenliefhebber. Uiteraard is zo’n Amsterdam + ook op zijn plaats in 030, 013 en vooruit ook in 010.
Plussen & minnen
+ simpel maar doeltreffende ‘urban’ e-bike
+ riem
– standaard zonder slot of drager
De Lekker Amsterdam + kost € 2.089,- (375Wh accu). Kijk voor meer informatie op de WEBSITE van het merk