In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de speed pedelecs op een rij. Dit is de Stromer ST7: ‘De nieuwe mobiliteitsoplossing voor langeafstandpendelaars‘.
Stromer ST7 in een notendop
Begin juni 2022: terwijl we nog bezig waren met de test van de ST3 Pinion introduceerde het Zwitserse Stromer de nieuwe ST7. Optisch lijkt deze best op de ST3, maar als je goed kijkt lijkt het wel of de ST7 een all inclusive-verblijf achter de rug heeft: de fiets is duidelijk aan alle kanten gegroeid, bij wijze van spreken. En dat is niet zonder reden.
Het zal duidelijk zijn als je de Stromer ziet staan: het is geen ‘vrijetijdsfietsje’, maar een vervanger voor je vierwieler. Volgens Stromer is de ST7 is de nieuwe mobiliteitsoplossing voor langeafstandpendelaars. Meteen maar: doordat de accu bijna verdubbeld is in capaciteit is de fiets ook ‘groter gegroeid’. De accu zit nu eenmaal niet in een mandje achterop, maar is in de onderbuis gebouwd. Bijna 7,5 kilo weegt de accu overigens.
Techniek
De fiets heeft een oversized aluminium frame, optionele verende voorvork (meerprijs 999 euro), 1440 Wh accu in de onderbuis, TRP hydraulische 203 schijfremmen, Pirelli Angel ST 57 millimeter-banden, Pinion C 1.9 XR 9-speed, Gates-riem, SYNO Sport II achterwielmotor, Bluebrake ABS voor. De ST7 is volledig ‘connected en heeft dus gps-plaatsbepaling, smartlock, ‘over-the-air’ updates, individualiseerbare motorinstellingen en statistieken. De fiets weegt ruim 30 kilo.
Rijeigenschappen
Onlangs maakten we een eerste rit met deze nieuwe speed pedelec. Standaard is de ST7 -net als de ST3- uitgerust zonder vering of demping. Onze testfiets had een geveerde voorvork. Dat was een waar genot in en rond de haven van Antwerpen waar we waren. Daar lopen nog volop tramrails, vind je flinke stroken met kasseien en zijn de fietspaden nogal rudimentair. Voelbaar loopt de ST7 hetzelfde als de ST3. En qua beleving zijn de twee duidelijk familie.
Je trekt zeer snel op en door te kiezen voor stand 1 rij je zo naar de 30 per uur, wil je sneller, tot 35 kilometer per uur, dan standje 2 en alles daarboven: de 3. Is dat het? Nee. De 7 heeft een extra stand: de ‘S’. Dat staat voor Sport. Een kruissnelheid van 35 plus is vrij eenvoudig aan te houden – als je tenminste vrij baan hebt. De fiets is super stabiel, dat moge duidelijk zijn.
Opvallend
Helemaal nieuw is de Smart.Shift-technologie van Pinion aan boord. Het combineert de ingebouwde 12-speed versnellingstechnologie met de voordelen van elektronisch schakelen. Het systeem schakelt al rijdend, in stilstand en onder belasting. Er zijn twee knoppen aan de rechterkant van het stuur; de achterste indrukken en je schakelt lichter, de voorste en je gaat zwaarder. De ‘stand’ van de versnellingsbak is af te lezen van het display op de bovenbuis. Typisch Stromer: het houdt vast aan dit display, ook al is het geen sinecure om met 40 kilometer per uur naar beneden te kijken om te zien hoe hard je gaat. Er is nu echter ook de mogelijkheid om de gegevens weer te geven op je smart phone, bovenop het stuur.
Maar goed: we waren vooral benieuwd naar het schakelgedrag van de Smart.Shift. Het levert weer een nieuw geluid op! Hoor je Shimano STI echt ‘van links naar rechts’ zoemen, geeft SRAM eTap een wat droger geluid , bij deze Pinion hóór je als het ware de kabels onder je werken, gepaard met het wisselen van de tandwielen in de ‘bak’. Te vergelijken met het ophalen van een gordijn op toneel. Officieel moet het binnen twee seconden gebeurd zijn, deze eerste versie is nog net wat langzamer.
Daarnaast moet je zelf ook wennen: eerst aan ‘wat is nu ook weer lichter schakelen’ en daarnaast aan hoe hard je eigenlijk moet drukken. En dat is dan weer vergelijkbaar met een aloude computer muis. Een kleine klik en zie: de Pinion gaat aan de gang. Voorlopige conclusie: Smart.Shift werkt prima, het werkt met veel minder kracht dan de mechanische met kabels versie en is een echte toevoeging aan je rijplezier. Daarnaast is het ook veiliger: je schakelt wanneer je wilt en kunt ook een aantal parameters instellen.
Merk
Stromer bestaat sinds 2009. Het merk werkt vanuit vier locaties: naast het hoofdkantoor in Oberwangen bij Bern, Zwitserland, een assemblagelocatie voor de Europese markt in het Duitse Riedstadt en een filiaal in de VS, is er sinds kort ook een Stromer-vestiging in Den Bosch. Stromer produceert alleen speed pedelecs. Ter info: Pinion is onlangs overgenomen door het Canadese Bombardier Recreational Products. Dit bedrijf maakt heel veel sneeuwscooters en quads.
Plussen & minnen
+ riem, pinion, elektronisch schakelen
+ stabiel
– een tweedehands auto is goedkoper
– plaats van het display
De ST7 is verkrijgbaar met sportframe in M, L en XL vanaf de herfst van 2022 in de Launch Edition kleur Solid Gold en vanaf januari 2023 in Dark Platinum. De ST7 is er vanaf € 12.140 kijk ook op de WEBSITE van het merk
Lees ook: Stromer ST3 Pinion speed pedelec Proefrit