In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Focus Aventura² 6.8: ‘Deze Focus komt het beste tot zijn recht wanneer de wereld wat minder egaal is‘.
Focus Aventura² 6.8 in een notedop
Dat e-bikes niet alleen meer voor oudere fietsers bedoeld zijn, is ondertussen genoegzaam bekend. ‘Iedereen’ fietst op een e-bike. En er komen steeds meer stoere modellen. Daarvan testen we de Focus Aventura² 6.8. Deze bike is samengesteld voor fietsers die op zoek zijn naar een beetje avontuur. En dan niet per se in de Himalaya, ook gewoon in het keurig aangelegde bos bij je om de hoek. De fiets straalt dan ook 100% avontuur uit, dat scheelt ook!
Rijeigenschappen
Een onverhard pad, een kronkelend fietspad, een paar heuvels of een weekendje Zuid-Limburg of naar de streek rond Berg en Dal: deze Focus komt het beste tot zijn recht wanneer de wereld wat minder egaal is. Zomaar even naar de markt of gewoon woon-werkverkeer? Kan. Maar om maar de vergelijking met een Jeep of een Landrover te maken: zonde. De afmontage van de 6.8 is gewoonweg beter geschikt voor het uithalen van strapatsen. Van de 11 kransjes op het achterwiel gebruik je er in ons land slechts een viertal. Pas als je gaat klimmen dan… Afijn.
Dat merk je ook aan het fijne karakter van de Bosch-motor. Vier standen: eco, tour, sport en turbo. Streepje erbij en je voelt dat er meer ‘power’ inkomt. Nee, je rijdt niet harder dan 25 kilometer per uur, wel levert een extra standje net dat wat je nodig hebt als je weer op gang komt nadat je afgeremd hebt voor een bocht. Via het Kiox-display krijg je alle informatie die nodig is. Het is echt een ‘sportbak’. Lekker naar buiten!
Model & technische details
‘Maakt de avonturier in je wakker’: dat belooft Focus met de nieuwe reeks Aventura-fietsen. Er zijn vijf uitvoeringen; van de 6.7 tot de 6.9. Overeenkomsten zijn het oversized aluminium frame, de voorvering en de Bosch-middenmotor. Verschillen liggen in de accu, de maatvoering en de afmontage.
Het in zeer chique ‘goud’ gekleurde frame is gemaakt van oversized 7005 aluminium. De middenmotor is een Bosch Performance Line CX unit met een koppel van 85Nm. In de onderbuis een ‘intube’ 750Wh accu. Het stuur huist in een CIS (Cockpit Integrated Solution) stuurpen met kabelgeleiding door de stuurpen rechtstreeks in het frame. Op het stuur een Bosch Kiox-display. Verder 29 inch wielen, Schwalbe Smart Sam 57 millimeter banden, SR Suntour-verende voorvork, LED koplamp en Shimano 180 millimeter schijfremmen, 11-speed Shimano Deore 11-51 en een FSA-crankstel met 36 tanden.
Opvallend
De 6.8 is er in drie maten: M, L en XL. En de S? Dan moet je de Aventura² 6.8 Small hebben: kleiner frame en daardoor ook met kleinere wielen en banden. De Aventura² 6.8 is goedgekeurd voor de meeste aanhangers en voor een systeemgewicht (berijder plus uitrusting en fiets) van 150 kg. Mooi: met de 750Wh rij je vlot 150 plus kilometer – in de eco stand.
Merk
Focus werd in 1992 opgericht door toenmalig wereldkampioen cyclocross Mike Kluge. Het hoofdkantoor ligt in Stuttgart, de fietsen worden in Cloppenburg geproduceerd. Vooral sportieve fietsen (race en MTB). De focus – ja ja – ligt tegenwoordig echter op sportieve e-bikes. Het merk valt onder Pon Holding waar ook Gazelle en Cervélo deel van uitmaken. Een Focus kun je op enkele locaties in Nederland testen, en daarna online bestellen, maar de fiets wordt geleverd via een dealer.
Plussen & minnen
+ Mooi!
+ Bereik
– Comfort
– Hoog gewicht in ruig terrein
De Focus Aventura² 6.8 kost € 4.999,- kijk ook op de WEBSITE van het merk