In de lente ga je je fiets weer intensiever gebruiken. Wat loop je dan even na? Fietsspecialist Menoah Gunzel geeft tien tips voor fietsonderhoud.
Fietsonderhoud vóór intensiever gebruik
1. Banden
“Kijk bij banden vooral naar het profiel. Een achterband slijt doorgaans wat eerder omdat er meer gewicht op rust. Check ook de zijkanten op scheurtjes, deze duiden op uitdroging. Een verdroogde band raakt eerder lek dan een nieuwe. Moet je kiezen: een goede achterband is net wat belangrijker.”
2. Bandenspanning
“Een band die de juiste spanning heeft, rolt mooier en slijt minder snel. Daarbij geldt voor een bepakte reisfiets: achter net wat meer lucht.”
3. Remmen
“Check de remkabels; die lopen van de hendels naar de velgremmen of de Rollerbrakes. Zijn ze nog mooi heel? Als je staal ziet, dan is de buitenkabel versleten en kan er vocht tussen de buiten- en binnenkabel komen. Dat maakt remmen stroef. Waar de remkabels langs het frame lopen: gebruik een beschermingssticker. Dan blijven je kabels en je frame netjes.”
4. Mechanische remmen
“Mechanische remmen bijstellen? Draai aan het ‘tonnetje’ bij de remhendel aan het stuur. Naar binnen draaien: meer kabel. Naar buiten: een rem die dichter op de remvoering staat. Bij een droog aanvoelende rem doet een wolkje teflon wonderen. Vooral waar de binnenkabel de buitenkabel verlaat.”
5. Naaf
“Veel fietsen hebben een 7- of 8-speed Nexus-naaf. De bediening gaat met een draaischakelaar. Zit er te veel rek op de kabel dan schiet die uit de versnelling. Op de naaf, meestal net achter de kettingkast, zit een soort ‘klok’. Je dient de naaf naar de vierde versnelling te schakelen en dan zorg je ervoor dat de twee streepjes – één op het draaibare gedeelte, één op het vaste – in een lijn staan. Dan moet de naaf weer gladjes schakelen. Dat stel je af met de draaischroef bij de draaischakelaar.”
Lees ook: Riemaandrijving uitgelegd – wat is het en wil je het op je fiets?
6. Speling
“Zet alles wat loszit vast. Zet je fiets neer, trek de voorrem in en beweeg het stuur heen en weer. ‘Klokt’-ie? Dan zit er speling in het balhoofdstel. Dit kun je ook doen bij het bewegen van je trapstel en de wielen. Een balhoofdstel kun je zelf afstellen, speling op de trapas of de naven is voor de fietsenmaker.”
7. Bouten & moeren
“Loop alle bouten en moeren na en zet ze vast. Wil je het professioneel doen? Koop een momentsleutel. Elke bout en moer heeft een ideaal ‘moment’; dus hoe vast deze moet zitten. Vaak staat dat op het onderdeel dat je aandraait.”
8. Ketting
Deze staat vaak te slap. Check dit door de ketting op spanning te zetten met het rechterpedaal. Achterwiel optillen en laten ‘vallen’. Hoor je de ketting tegen de kast slaan? Niet strak genoeg. Zelf spannen kan, maar is vaak lastig.”
9. Slot
“Tovermiddel voor een soepel slot is grafiet. Dat zit bijvoorbeeld in ABUS-slotspray: tegen erosie, water en vuil.”
10. Schoonmaken
“Maak niet schoon met Dreft, Dasty of een hogedrukspuit, maar met warm water. De rest kan zorgen dat het vet verdwijnt, zoals op de wiellagers. Daarna drogen en met polish of wax de lak en het chroom beschermen.”
Menoah Gunzel
Is rijwieltechnicus bij Ekeris in Utrecht. Ondanks zijn jonge leeftijd (20) is hij op vele fietsfronten actief. Hij is fan van vakantiefietsen, (de)monteert met gemak een Rohloff-naaf en ontwerpt een nieuwe drager voor reisfietsen. Kijk ook op EKERIS FIETSPLEZIER