In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Rad Power RadCity 5 Plus: ‘De prijs bevalt ons gelijk, maar hoe zit het met de rest?‘.
Rad Power RadCity 5 Plus
Het Amerikaanse Rad Power Bikes is betrekkelijk nieuw aan deze kant van de plas. Maar ook voor de Nederlandse stad zegt het merk een prima e-bike te hebben, die luistert naar de naam RadCity. De prijs bevalt ons gelijk, maar hoe zit het met de rest?
Het was in 2007 dat de Amerikaan Mike Radenbaugh zijn gewone fiets ombouwde tot e-bike. Vanaf dat moment was hij zo verslingerd aan de elektrische fiets dat hij er zijn beroep van maakte. Met zijn merk Rad Power Bikes bouwde hij aanvankelijk met name ‘funfietsen’, zoals elektrische fat bikes: mountainbikes op extreem dikke banden.
Sinds Rad Power zich ook op meer conventionele e-bikes stort, gaat het hard met het Amerikaanse merk. Een Rad Power Bikes-fiets koop je online, maar sinds kort heeft het merk ook een eigen showroom en servicecentrum in Utrecht. Daar, bij Stadion Galgenwaard, kun je een testrit maken en je kunt er ook ter plekke je e-bike afrekenen. Monteurs zorgen er vervolgens voor dat hij 100 procent rijklaar naar buiten rolt.
Mooie prijs
Naast ‘wilde’ modellen als de RadRhino en RadWagon is er ook de RadCity 5 Plus. De naam zegt het al: deze
e-bike is bedoeld voor in de stad – en vooruit, ook voor forenzenverkeer. De prijs van 1799 euro is niet verkeerd. De 5 is er in twee uitvoeringen en in twee maten: een model met lage instap en eentje met een bovenbuis. Hij heeft een aluminium frame, verende voorvork, een achterwiel met 250 watt motor en een semi-geïntegreerde 672WH accu. De motor heeft vijf standen, de derailleur zeven versnellingen.
Ledverlichting, remlicht en een stevig bagagerek zijn eveneens aan boord. De RadCity heeft een breed stuur, een eenvoudig display, hydraulische schijfremmen met extra grote schijven, een prettig breed zadel en stevige wielen met banden uit eigen fabriek. Er is geen powerlock of app om je fiets aan de praat te krijgen, je drukt gewoon op de aan/uitknop. En dan kan de lol beginnen.
De lol begint
Want eenmaal op weg pakt de motor prima op. Met een druk op de display wissel je snel van stand, en binnen een paar seconden zit je al op de maximum ondersteuningssnelheid: iets meer dan 25 kilometer per uur. Iedere keer dat je schakelt, pauzeert de motor even – net als dat je bij een auto de koppeling indrukt. Het voelt heel natuurlijk. Je hoort het motortje, maar het lijkt meer op behaaglijk snorren dan het brullen van een V8. In vergelijking met een Bosch-middenmotor is de achterwielmotor feller: je voelt hem net wat meer kracht geven. Dan merk je dat Rad Power Bikes een historie heeft met sportieve fietsen.
Er is dan weer niets sportiefs aan de zitpositie. Die is lekker rechtop, waardoor je in de stad prima overzicht hebt over inparkerende auto’s, bussen en slingerende scholieren. De remmen werken als een dolle. En het schakelen? Ook dat gaat prima, als je maar even door hebt dat het hendeltje bovenop lichter betekent en de drukknop zwaarder.
Net even anders
Rad Power Bikes is een Amerikaans merk, en Amerikanen pakken zaken net even anders aan dan Europeanen. Je krijgt dus ook een ander soort fiets dan je misschien gewend bent. Zo’n derailleursysteem met ketting heeft iets meer onderhoud nodig dan een aandrijfriem en een versnellingsnaaf. Maar zolang je je fiets binnen kunt stallen hoeft dat geen probleem te zijn. En dan heb je dus voor een mooie prijs een moderne elektrische stadsfiets met schijfremmen en een dikke, gemakkelijk verwisselbare accu.
De Rad Power RadCity 5 Plus e-bike kost € 1.799,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk