Bianchi E-Omnia T e-bike Proefrit

1

In iedere editie van FietsActief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Bianchi E-Omnia T: ‘Onderweg toont de E-Omnia T zich boven alles supercomfortabel‘.

Italianen zijn baas in design en dat zie je bij deze fiets meteen

Bianchi E-Omnia T

Het duurde even voordat Bianchi met een fatsoenlijke e-bikelijn kwam. Maar wat de Italianen met deze E-Omnia T hebben neergezet, maakt het wachten meer dan goed: complimenti!  Omnia betekent ‘iedereen’. De opdracht die Bianchi zichzelf stelde was dan ook: maak een e-bikeplatform dat ieder type rijder aanspreekt, van trekkers tot weekendfietsers, van stadscruisers tot forenzen en mountainbikers. Zie hier een deel van het resultaat.

Het stuur ligt prima in de hand. Dde hoek van de stuurpen – met daarin het Kiox-display – kun je aanpassen

Rijeigenschappen

Onderweg toont de E-Omnia T zich boven alles supercomfortabel. De verende voorvork en een heel goed verende zadelpen doen hun werk. Het niet al te brede stuur ligt prima in de hand. De hoek van de stuurpen kun je aanpassen. De Bosch CX-motor spint tevreden in de Tour- of Sport-stand. Klik je door naar de Turbo en leg je de ketting op een groter kransje, dan trekt de fiets lekker fel op en zit je razendsnel op de 25 kilometer per uur, waar de ondersteuning stopt. De E-Omnia is een lekker sportieve e-bike. Hij biedt ruim voldoende ondersteuning en heeft een flinke range dankzij de 625Wh accu. Met de Turbo erop haal je 50 kilo­meter, in Eco-stand ruim 100 kilometer. De fiets staat door zijn grote wielen en ­banden wel wat hoog. Kijk dus goed welke van de drie maten het beste bij je past.

Alle E-Omnia modellen hebben een Bosch-middenmotor

Modellen

De E-Omnia is er in vijf types (met de toevoeging C, T, FT, FX of X) die verdeeld zijn over drie ‘inzetgebieden’: stad, mountainbike en trekking. Van ieder type zijn meerdere uitvoeringen verkrijgbaar die verschillen qua onderdelen en aandrijving. De overeenkomsten tussen alle modellen zijn de Bosch-middenmotor, het aluminium frame en de verende voorvork. Onze testfiets komt uit de T-reeks: trekking dus. Die is te koop met drie aandrijfsystemen, beginnend bij 3999 euro.

De Shimano-onderdelengroep heeft een cassette met twaalf kransjes

Technische details

Naast het aluminium frame met verende voorvork heeft de E-Omnia T ook een verende zadelpen. De kunststof spatborden, opvallende verlichting, stevige standaard en netjes geïntegreerde bagagedrager zien er fraai en robuust uit. De Shimano-onderdelengroep heeft een cassette met twaalf kransjes en 180 millimeter remschijven. Op het FSA-crankstel zit een enkel kettingblad met 38 tandjes. De Bosch Performance Line CX en ingebouwde 625Wh accu komen met een Kiox-display in de stuurpen.

Opvallend

Italianen zijn baas in design en dat zie je bij deze fiets meteen. Kijk maar naar die scherpe bochtjes in het forse frame. Het Kiox-display zit netjes in de stuurpen, de balhoofdbuis oogt als de boeg van een schip en in de balhoofdbuis is de koplamp geïntegreerd. Daaronder zit ook nog een kunststof afdakje. De achterlichten hebben een plek gevonden op de staande rechter- en linkerachtervork, in de vorm van strips met rode ledlichtjes.

De balhoofdbuis oogt als de boeg van een schip – met geïntegreerde koplamp…

Ons testmodel, afkomstig van De Tweewieler in Udenhout, is ook nog eens speciaal geprepareerd. De motor is niet opgevoerd, maar er zijn wel custom spatborden gemonteerd – in de originele uitvoering zijn de spatborden ook mooi, maar nogal minimalistisch. De E-Omnia T mag gezien worden, zoveel is duidelijk. Als ik hem voor woon-werk­verkeer zou gebruiken, zou ik persoonlijk de 100 euro duurdere versie nemen met riem en Shimano Nexus 5-versnellingsnaaf.

Merk

Bianchi is een Italiaans fietsmerk dat aanvankelijk ook motorfietsen en auto’s produceerde. Het Milanese bedrijf bestaat al sinds 1885, maar wereldfaam verdiende het na de oorlog, toen wielrenner Fausto Coppi op een Bianchi zijn grootste successen behaalde. Wat het merk mede speciaal maakt is de ‘huiskleur’ celeste, een soort blauwgroen. Iedere Bianchi heeft een vleugje celeste. Zo ook de E-Omnia T: kijk maar naar de E op de onderbuis.

Plussen & minnen

+ een schoonheid
+ stevig
+ veel uitvoeringen

– kabelbrij bij balhoofdbuis
– geen slot
– prijzig

De Bianchi E-Omnia T e-bike kost € 4.110,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk

 

Deel.

Over de auteur

1 reactie