In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cube Touring Hybrid EXC 500: ‘Hadden we al gezegd dat we hem mooi vinden?‘.
De Cube Touring Hybrid EXC 500 in een notedop
Volgens de fabrikant is deze e-bike gemaakt voor woonwerkverkeer, de boodschappen of ‘gewoon lekker toeren’. Onze tester wil daar nog één ding aan toevoegen: met de Cube Touring Hybrid kun je heerlijk pronken. Als je niet wilt opvallen, dan neem je een diepgrijze, zwarte of blauwe fiets. Lekker veilig. Wil je net even wat anders en ben je niet bang om nagekeken te worden, dan komt deze Cube pontificaal in beeld. Och, wat is-ie mooi.
Rijeigenschappen
De Touring Hybrid is een stabiele fiets met een nette afmontage. Hij heeft een strak aluminium frame en een goede verende voorvork. De zithouding is ontspannen, mede dankzij het prettige, lichtgebogen stuur. De motor komt netjes op en is verbazingwekkend stil. Doordat je vier standen hebt, heb je alle keuze. We reden het fijnste in de Tour-stand met achter een van de grotere kransjes. Dan rijd je soepel net onder de 25 kilometer – de snelheid waar de ondersteuning stopt. De 500Wh-accu biedt een aardige actieradius. Zet je de Turbo erop, dan haal je 40 kilometer, in Eco ruim 100. Enne, hadden we al gezegd dat we hem mooi vinden?
Model & specificaties
De Touring Hybrid EXC is er in diverse uitvoeringen die allemaal een eigen maatvoering hebben (Mannen: S, M, L, XL; Trapeze: XS, S, M en Easy Entry in XS, S, M, L). Alle modellen zijn verkrijgbaar in drie kleuren. Onze testfiets is lichtglanzend dieprood, afgemaakt met heldere oranje details en banden met lichtbruine zijkanten. ‘Red’n’grey’ noemt Cube dat. Het frame is van oversized ‘High Performance Aluminium’. De voorvork is geveerd, net als de zadelpen. De Touring Hybrid heeft kunststof spatborden, LED-verlichting, een stevige standaard en een heel nette geïntegreerde bagagedrager. De middenmotor is de nieuwste generatie Bosch Performance Line Cruise met 65Nm. Bij de 2021-versie is de accu compleet in de onderbuis ingebouwd en bereikbaar vanaf de onderzijde. Cube heeft nog geen steekassen en een slot ontbreekt ook nog.
Opvallend
In 2018 testten we al eens een eerdere uitvoering van EXC 500. De accu zat toen nog op een andere plek, de Bosch Active Line-motor had minder vermogen en de cassette had maar tien kransjes. De nieuwe heeft er twaalf, die lopen van 10 tot 51 tanden: 10-12-14-16-18-21-24-28-33-39-45-51. Dat is een mountainbikeverzet, en dat kan van pas komen als je je e-bike meeneemt op vakantie. Dankzij de hoge koppel van de motor en de grote keuze aan kransjes moet je het wel heel bont maken om die lange beklimming of dat steile kuitenbijtertje niet te redden. Wat ook helpt om lekker licht te trappen, is dat het kettingblad vóór maar 38 tandjes heeft. Zeker bij korte felle klimmetjes is de samenwerking tussen de versnellingen en de motor dik in orde.
Rij je vooral in Nederland? Dan gebruik je bijna alleen maar de grootste vijf kransjes. Je zou dan kunnen vragen aan je fietsspecialist of hij er een andere cassette opzet. Bijvoorbeeld een ‘10-36’, dan kun je voor iedere windvlaag wel een geschikte versnelling vinden.
Merk
Cube is een Duits fietsmerk, opgericht in 1993 door Marcus Pürner. Hij begon met de productie van fietsen op vijftig vierkante meter in zijn vaders meubelfabriek in Waldershof. Maar het bedrijf groeide gestaag. In 2015 verkocht Cube naar eigen zeggen 500.000 fietsen. Het huidige assortiment bestaat uit mountainbikes, racefietsen, tijdritfietsen, e-bikes en toerfietsen. Kinderfietsen, kleding en accessoires maken het productassortiment compleet.
Plussen & minnen
+ mooi!
+ uitgekiend rijgedrag
+ comfortabele zithouding
– bergverzet onnodig in Nederland
– geen slot
– snelspanners in plaats van steekassen
De Cube Touring Hybrid EXC 500 kost € 2.849,- kijk ook op WEBSITE van het merk