In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Cube Cargo Hybrid: ‘Waar heb je eigenlijk nog een auto voor nodig?‘
Cube Cargo Hybrid
Als je een elektrische bakfiets zoekt, dan vind je veelal merken als Babboe, Urban Arrow, Fietsfabriek en Christiana: namen waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. Cube klinkt je waarschijnlijk wel bekend in de oren. De Duitse fabrikant maakt mountainbikes, racefietsen en reguliere e-bikes. En nu komt het ook met een serie elektrische bakfietsen: Cube Cargo Hybrid.
Het idee achter de Cargo Hybrid is ambitieus. Cube zet de bakfiets in de markt als een serieus alternatief voor de gezinsauto. Als je nu met de kinderen ergens heen moet, doe je dat vaak automatisch met de auto. Maar het kan ook anders. En misschien moet het ook wel anders, als we straks van hot naar her willen kunnen blijven gaan op een gezonde planeet. Het zou mooi zijn als dat kan zonder herrie en luchtvervuiling, stelt Cube. In een bakfiets dus.
De basis van de Hybrid
Er zijn vier modellen: de Cargo Hybrid Enviolo, de Cargo Dual Hybrid Enviolo, de Cargo Sport Hybrid en
de Cargo Sport Dual Hybrid. Het verschil zit hem in de versnellingen, maar daarover straks meer. Eerst maar de basis. Het aluminium frame is stevig genoeg om twee kinderen veilig mee te vervoeren. Aan de voorzijde zit een klein 20 inch voorwiel met Schwalbe Big Ben Plus-band, om de 27,5 inch achterwielen Super Moto X-banden van hetzelfde merk. Via een ingenieuze constructie onder de bak stuur je het voorwiel. De hoogte van het zadel en het gebogen stuur zijn eenvoudig te verstellen. Wel zo handig, want het frame van de Cargo komt maar in één maat. Onderin de fiets ligt (heel onopvallend) de Bosch-Cargo Line GEN4-motor met een koppel van 85 Nm – dat levert een fiks vermogen op. Op het stuur prijkt het Bosch Intuvia-display. De accu is centraal ondergebracht, aan de rijderskant van de bak. Een Dual-model heeft er twee. De Sport-uitvoering is blauw en rood gelakt, de gewone uitvoering is geheel zwart.
200 liter inhoud
Zonder bak geen bakfiets. De op het frame geschroefde bagagebak, met optionele kinderzitjes en regenhoes, is gemaakt van taai, maar dempend polypropyleen- schuim. Dat is hetzelfde materiaal dat ook aan de binnenkant van motorhelmen zit. Wat erin past? Nou, een complete uitrusting voor een hockeykeeper, plus de keeper zelf, bijvoorbeeld. Officieel is de bak 200 liter groot. De Cargo kan 220 kilo dragen.
Qua versnellingen kun je kiezen tussen een traploos werkende Enviolo-versnellingsnaaf in combinatie met een ketting, en een Shimano Deore 10-speed achterderailleur (11-42T) en een ketting. Een Enviolo-naaf is prijziger dan een standaard derailleur, vandaar de meerprijs voor de Cargo Hybrid Enviolo.
Tip
Rijd eens met de Enviolo-versie om te kijken of je het iets vindt. Het voelt wellicht even vreemd, maar eenmaal gewend is het een zeer betrouwbaar systeem. Het is ook te vinden op heel wat luxe e-bikes.
Tot slot nog een paar cijfers: de bakfiets weegt 50 kilo, hij is 2,65 meter lang en 75 centimeter breed. Parkeren kan op het trottoir, al zal je soms even moeten zoeken voor een goed plekje. Een verzekering is niet verplicht, maar wel aan te raden. Koop dan gelijk ook een goed slot, want dat ontbreekt op de Cargo Hybrid. Al met al is dit een bijzonder handige bakfiets. En wie weet een stapje op weg naar een gezondere planeet.
De Cargo-modellen
• Cargo Hybrid, met 500 Wh- accu en Enviolo-naaf: € 4.849,-
• Cargo Dual Hybrid, met 2×500 Wh-accu en Enviolo-naaf: € 5.549,-
• Cargo Sport Hybrid, met 500 Wh-accu en Shimano Deore-versnellingen € 4.549,-
• Cargo Sport Dual Hybrid, met 2×500 Wh-accu en Shimano Deore-versnellingen: € 5.249,-
Allemaal te vinden op de CUBE WEBSITE