Technisch redacteur Menno Grootjans test niet alleen fietsen met zijn rubriek Proefrit, ook fietsaccessoires neemt hij onder de loep – van trapper tot tandwiel. Zoals deze Look Geo City Vision pedalen: ‘Nog een keer drukken en dan gaat het flikkeren over in standje hyperactief’.
Look Geo City Vision
Frankrijk maakt een flinke inhaalslag als het gaat om woon-werkfietsen. Was ‘le velo’ voorheen alleen maar bedoeld als sportapparaat, de omstandigheden van de afgelopen jaren hebben veel mensen de fiets op weten te krijgen. Denk aan de metrostaking in Parijs, de niet overal even goede economische omstandigheden, de gentrificatie en uiteraard de coronacrisis. De ‘véhicule’ is niet langer heilig meer.
Franse bedrijven die onderdelen voor fietsen maken, zien dat ook en voilá: we hebben met deze Look Geo City Vision pedalen een setje in handen wat ook van oorsprong uit Les Pays Bas afkomstig had kunnen zijn. Maar nee, Look is gevestigd in Nevers. Het merk maakt normaal pedalen voor Tour de France-winnaars. Deze variant is met name geschikt voor een ereronde over la plus belle avenue du monde; de Champs-Élysées. En dan het liefst als het al donker is…
Knopje indrukken, oranje boven
Het zijn platte pedalen van 580 gram en met een oppervlakte van 107 x 103 millimeter. Op de pedalen zit een matje van 10 x 9 centimeter gevulkaniseerde rubberen ‘Activ Grip’ met groeven. Verder hebben ze en stalen as en een composiet body. Is dat het? Nee, want er zit ledverlichting op.
Aan beide zijden van de pedalen vind je een strip van 4 cm bij 0,7 cm. Dat geeft een megafel licht: knopje indrukken en ja hoor: oranje boven. Druk je nog een keer dan beginnen ze te flikkeren. Nóg een keer en dan gaat het flikkeren over in standje hyperactief. Leuk, maar niet zo leuk om achter te fietsen. Maar je wordt wel gezien. In de ‘flash eco’ (standje 2) doen de batterijen het bijna 20 uur. Op? Opladen maar via een USB-poort.
Mag dit wel in Nederland?
De pedalen bieden veel grip en doen wat ze moeten doen: trappen. De extra veiligheid is een dikke plus. De oranje verlichting is ook naar believen aan te passen; je kunt een pedaal instellen of een zijde van het pedaal. De lampjes zijn goed verwerkt dus je hoeft niet bang te zijn dat je ze un, deux, trois kapot maakt. We vinden de rubberen aan en uit knoppen wel vrij klein. Da’s even oefenen.
Wel is de vraag: mag dit? Kijk op WAT ZIJN DE REGELS VOOR FIETSVERLICHTING en zie: officieel mag dit niet in Nederland. Zeker niet in de flitsstand. Maar ja, beter iets meer verlichting dan géén verlichting. De pedalen zijn niet goedkoop: de versie zonder verlichting kost circa 50 euro, die met de verlichting 119 euro. Het zijn wel prima pedalen, ook als de verlichting uitgeschakeld is. Wil je verlichte pedalen die minder luxe zijn check dan Simson, Power Pedals en Safeways. Daarnaast zijn pedalen met ledverlichting ook via de gebruikelijke Aziatische verkoopsites te koop.
Je vindt deze pedalen via de website van LOOK
Lees ook: Fietsverlichting, een reeks heldere tips op een rij