Hoe pak je dat aan een nieuwe e-bike kiezen? De keuze is reuze en je wensenlijstje wellicht lang. Of juist niet. Je budget eindeloos, of juist beperkt. Denk in alle gevallen na over de onderstaande 9 aandachtspunten.
E-bike kiezen? Hier let je op
1.TYPE ONDERSTEUNING
Ga je voor een fiets met een rotatiesensor? Dan gaat de motor werken als je de pedalen ronddraait. Je vindt het systeem tegenwoordig vooral op de goedkopere fietsen waarbij de accu op de drager zit. Een eenvoudig en beproefd systeem.
Ga je voor een fiets met een krachtsensor? Deze geeft een seintje om de geleverde beenkracht te versterken. Dat voelt heel natuurlijk aan. Dit systeem vind je steeds meer, en vooral bij fietsen met een middenmotor
Hoog koppel: wat is dat?
Motoren met een hoog koppel kunnen veel kracht leveren en fel optrekken. Dat kan prettig zijn voor het vlot wegrijden vanuit stilstand, en bij hellingen. Een hoog koppel is echter alleen van nut bij een laag beentempo. In ons vlakke land is zoveel kracht niet altijd nodig. Houd je wel van wat pit, dan is het wat voor jou. Ben je meer van de gelijkmatige ondersteuning, probeer dan goed uit wat je ervan denkt. Tot slot: een hoog koppel betekent niet dat je maximumsnelheid hoger is.
2. DISPLAY
Probeer uit wat voor display je prettig vindt en wat je er allemaal op wilt zien of mee wilt kunnen. Hoe makkelijk is het te bedienen, hoe duidelijk is het en kan het eraf?
3. VERSNELLING: DERAILLEUR OF NAAF?
Dat hangt af van waar en hoe sportief je wilt fietsen. In Nederland kun je met een versnellingsnaaf in je achterwiel prima uit de voeten. Op hellingen wordt dat anders. Dat zit zo: als je schakelt mag je niet trappen, want anders blijft de motor te veel aandrijfkracht op de naaf leveren. Je moet je benen daarom even stil houden en dat is niet prettig als je op een steile helling terug wilt schakelen. Daarvoor is een oplossing bedacht: de automatische onderbreking. Maar de meeste fietsen hebben dit systeem niet. Wil je veel in heuvelachtig gebied of de bergen rijden, ga dan voor een derailleur. Daarmee kun je gemakkelijk terugschakelen.
4. ZITHOUDING & FRAME
Hoe wil je zitten? Lekker rechtop, of liever iets meer voorover, wat sportiever? Rechtop vinden veel fietsers
fijner, maar je hebt dan ook wat meer kans op zadelpijn. Als je iets voorover zit, verminder je de druk op je zitbotjes. Hoe dan ook moet je bij een proefrit meteen lekker zitten. Want je kunt bijvoorbeeld niet een sportieve zit aanpassen naar een meer rechte zit door het stuur hoger te zetten.
Een herenframe is vaak het stijfst en lichtst. Maar niet iedereen kan of wil zijn been over het zadel zwaaien. Daarom bieden fabrikanten fietsen met een lage instap. Maar de ene lage instap is de andere niet. Sommige fietsen worden verkocht als lage instap, maar zijn door de accu in de schuine framebuis of een extra horizontaal verstevigingsbuisje toch nog best hoog. Een lage instap moet laag en breed zijn, zodat je echt gemakkelijk kunt opstappen.
5. WAAR ZIT DE ACCU?
Wil je de accu in de bagagedrager of intube, geïntegreerd? Steeds meer fabrikanten stoppen de accu in de schuine framebuis: een intube-accu heet dat. Zo’n weggewerkte accu heeft misschien esthetische voordelen,
maar kan ook onhandig werken. Zo kun je soms moeilijk bij het slotje komen omdat het verzonken ligt. En bij sommige modellen moet je de accu er aan de onderkant uithalen. Dat kan onhandig zijn. Als je je fiets vaak in een stalling/rek zet, dan is een accu in de bagagedrager wat praktischer. Die haal je er dan makkelijk uit. Tot slot hebben fietsen met een intube-accu vaak een iets hoger gewicht: om de stijfheid van het frame te behouden is meer materiaal nodig.
6. ACCUCAPACITEIT
Hoe groot moet je accu zijn? De grootste is eigenlijk altijd de beste, want accu’s gaan altijd achteruit. Als je de grootste kiest, hou je bij 30 procent capaciteitsverlies nog voldoende over. Bedenk ook dat accu’s in de winter door de kou minder presteren. Want ’s winters is door de lagere temperatuur de lucht dikker. Dat levert weerstand op. Het rubber van je banden is ook stugger: nog meer weerstand. En met een dikke jas vang je meer wind. Zo kun je zomaar 20 tot 30 procent meer stroom verbruiken. Dan is het prettig als je een wat grotere accu hebt.
Hoe ver met een volle accu?
De capaciteit van een accu wordt uitgedrukt is wattuur (Wh). Wat kun je met dat getal? Een vuistregel voor Nederlandse omstandigheden: 100 Wh is goed voor 15 kilometer met volle ondersteuning en 30 kilometer in de ecostand.
7. BANDEN
Veel fabrikanten kiezen voor bredere banden op de e-bikes tegenwoordig. Was het 42 mm breed, nu is het vaak 47 mm, en zelfs 55 en 60 mm. Heb je bredere banden dan kun je met een lagere bandenspanning fietsen. De zachtere band vangt zo klappen voor je op. Dat fietst comfortabeler en je hebt meer grip. Vooral dat laatste maakt brede banden veiliger. Wel wordt de fiets iets zwaarder van brede, want ook de velgen en het
spatbord zijn breder.
8. RIEM OF KETTING?
Op steeds meer fietsen zie je in plaats van een ketting een Gates-riemaandrijving. Dat systeem werkt prima, het is duurzaam en het heeft geen onderhoud nodig. Dat kan in de winter met pekel en andere viezigheid erg fijn zijn. Een ketting kan ook, maar kies dan een fiets met een kettingkast.
9. SCHIJF- OF VELGREMMEN?
Zo hebben ook veel fietsen tegenwoordig hydraulische schijfremmen. Deze doen het beter in de regen. Bij velgremmen moet je eerst de velg droog remmen. Wel hebben schijfremmen de neiging om te gaan piepen en te gaan slepen als er viezigheid tussen komt. Gebruik je de fiets vooral in het vlakke Nederland, waar je toch niet zo veel of heftig hoeft te remmen, dan kun je ook gaan voor hydraulische velgremmen.
Lees ook: E-bike test van de Fietsersbond 2020
Met dank aan de Fietsersbond. Direct de test aanvragen? Klik HIER