In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen en hybrides op een rij. Dit is de Canyon Pathlite AL SL 7.0: ‘Speelse fiets voor heel veel lol’.
Canyon Pathlite AL SL 7.0
In FietsActief 7 staat een review van de sportieve e-trekking Canyon Pathlite:ON. Zoals je ziet is de ‘ON’ aan de Canyon Pathlite toegevoegd. De basis is dus de Pathlite. En die Pathlite is een zeer sportieve hybride fiets. Als je er zo naar kijkt, denk je dat met een mountainbike te doen hebt, maar nee: het is een toerfiets. Maar dan wel volgens het DNA van het Duitse Canyon. Het bedrijf is groot geworden met racefietsen en mountainbikes die ze direct verkopen, zonder de detailhandel. Er zijn zeven uitvoeringen vanaf 899 euro tot het dubbele.
Geen gewone boodschappenfiets
Dit is de vrij luxe Pathlite AL SL 7.0. Luxe? Er zit niks op! Geen spatbordjes of verlichting, ook geen standaard. De luxe is dan ook vooral vertaald naar wat je nodig hebt om ook onverhard te rijden. Want dit is geen gewone boodschappenfiets. Het frame is van aluminium, de voorvork een instelbaar Suntour NRX-E model wat echt goed de schokken opslokt, en de zithouding is gematigd sportief. Ja, je zit meer gebogen dan op een ‘Holland-rad’, maar net wat minder met je neus op het stuur dan op een mountainbike of racefiets.
De aandrijving is er een met 11 versnellingen op het achterwiel. 11? Oh nee. 12! De 1×12 aandrijving schakelt heerlijk snel en zeer duidelijk: klik is klik. Je dient wel over een goed getrainde rechter duim te beschikken want je moet wel echt drukken op de hendel. Maar dat is dan ook weer fijn vinden wij. Achter heb je een 10-51 cassette. Die is weer ideaal voor steile gravelklimmetjes en hoge snelheden op het vlakke. En de krachtige Shimano SLX-schijfremmen doen wat ze moeten doen. Remmen.
Ken u zelve
Kun je zo het terrein in? De beperkende factor is in deze ‘de mens’. Ken u zelve is hierbij het motto. Ben je misschien wat minder bedreven dan is het aan te raden om met half verharde paadjes te beginnen. Beetje spelen, beetje remmen, beetje schakelen. Wat een dikke plus is: de banden. Daar kun je veel mee. Het leuke van zo’n fiets is dat door middel van de bandendruk je meer of minder grip kunt genereren. Aan te raden is om de banden op 3 bar te zetten in eerste instantie. Dat is voor op de weg weinig, vrij hard voor in het terrein. Het pad af en het bos in. Een rondje draaien, stoppen, wat lucht eruit en nog een keer. Beetje afstellen dus!
TIP
Niet te veel lucht in een keer eruit en neem een minipompje mee
Is het een hybride? Nee. Ja, eigenlijk wel als je naar de originele betekenis van ‘hybride’ kijkt (alleskunner). Maar het is toch vooral een speelse fiets voor heel veel lol. En ja, er past een dragertje op. En spatborden. Maar eigenlijk is dat zonde… Gewoon, lekker spelen, ook op onverharde paadjes.
Details
Uitzicht
Stuur en stuurpen uit een stuk. Voordeel: stabiliteit. En een stoer uiterlijk. Ergonomisch gevormde handvatten: ligt lekker in de hand. Eventueel wat te draaien en aan te passen.Achterderailleur
Shimano XT M8120 SGS met ‘lange slag’. Dat wil zeggen dat de derailleur kransjes tot een grootte van 51 aan kan. Vooraan is een ‘36’ gemonteerd. Een op een is dus mogelijk! Voordelen: simpel, betrouwbaar, betaalbaar. Nadelen: meer onderhoud dan een naafversnelling.Schwalbe G-One Bite 40
Paarsgewijze nopjes, naast elkaar. Lekker soepel rubber. 460 gram per band. Je kunt de G-One ook ‘tubeless’ rijden – zonder binnenbandje. Dat levert nog net wat meer soepelheid op.XS tot en met XXL
De fiets is er in 6 maten: 168 cm, 168 – 178 cm, 178 – 184 cm, 184 – 190 cm, 190 – 196 cm en 196 cm
Plussen & minnen
+ speels
+ onderdelen +++
– rauw
– stuur en stuurpen uit een stuk
De Canyon Pathlite AL SL 7.0 kost € 1.499,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk