Bordje weg en andere missers: dit doe je ermee

0

Je komt het vast ook regelmatig tegen onderweg: bordje weg, bordje dat niet klopt, bordje dat verscholen is. Of andere onhandige zaken als gaten in de weg of overhangend groen. Wat doe je ermee en waar kun je het eigenlijk melden? We zetten het een en ander op een rij.

Die kant op dus, en bij de rotonde rechtdoor. Succes met de fietsreis!

Bordje weg

1. Een knooppuntbordje weg? Of een LF-bordje?
Dan is het makkelijk, je gaat naar de site MELDPUNTROUTES  (de opvolger van bordjeweg.nl), kiest de fietsen (je kunt ook wandelmissers melden) en je komt in een goed te volgen stappenplan waarin je precies kunt aangegeven op de kaart waar het bordje weg is of het hele informatiepaneel beschadigd is bijvoorbeeld. Weet je de precieze locatie niet dan kun je toch het probleem beschrijven. En je kun ook een foto bijvoegen. 

2. Is er iets mis met de wit-rode fietswegwijzers?
Nee, dan moet je niet bij de ANWB zijn, maar bij de Nationale Bewegwijzeringsdienst die sinds 2015 over alle wegwijzers van Nederland gaat. Op de site van NBD is een pagina SCHADE MELDEN te vinden, waar je kunt aangeven dat de informatie op een fietswegwijzer of paddenstoel niet klopt of niet meer te lezen is bijvoorbeeld. De NBD wil wel graag het nummer van de wegwijzer of paddenstoel weten, deze staat er altijd op.

Bordje weg

Vermeld het nummer van de wegwijzer of paddenstoel

3. Andere problemen op de weg of op het fietspad
Levensgevaarlijke kuilen, verkeerslichten die eindeloos op rood blijven staan, overhangend groen op het fietspad: het zijn allemaal dingen waarvan je kunt denken dat er iets aan gedaan moet worden! Hiervoor moet je bij de wegbeheerder zijn. Dit is in veel gevallen de gemeente, soms is het de provincie, een waterschap of een enkele keer Rijkswaterstaat.

Wat zou het handig zijn als je op één website je klacht kon deponeren zonder dat je moet uitzoeken bij welke instantie je precies moet zijn. Die site was er, de Fietsersbond had meldpunt voor heel Nederland. Helaas bestaat dat sinds december 2019 niet meer.

Je moet dus op zoek naar de instantie waar het probleem thuis hoort. Bij de meeste gemeenten kun je een melding doen via een elektronisch formulier. Dat is tamelijk gemakkelijk, al gooien gemeenten voor het gemak alle meldingen op één hoop (van losliggende stoeptegel tot en met burenoverlast) waardoor het formulier soms niet zo to-the-point is. Bovendien moet je de locatie goed kunnen verwoorden. Inmiddels zijn er ook gemeenten met een app, SLIM MELDEN, zoals de gemeente Utrecht. Daar kan je het probleem aanklikken op een kaart, bovendien kun je zien of een ander hetzelfde probleem al gemeld heeft.

Ook provincies en waterschappen hebben vaak wel een meldingen-pagina. Het is dus even uitzoeken op welk grondgebied je je precies bevindt. En als je het niet weet, kies gewoon de overheidsinstantie die je het meest voor de hand vindt liggen. Je wordt dan wel weer doorverwezen. Hoe snel die levensgevaarlijke kuil gedicht is, is weer heel ander verhaal. De ene gemeente is heel snel en de andere laat het maanden liggen. Maar raak niet ontmoedigd, blijf melden, al is het maar voor collega-fietsers.

Eikenprocessierups
Netelige kwestie: deze seizoensrups. Veel gemeenten hebben een aparte pagina over de eikenprocessierups, waar je locatie van aangetaste bomen kunt melden.

Tekst: Karin Broer

 

Deel.

Over de auteur

Comments are closed.