In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de stadsfietsen op een rij. Dit is de Batavus Finez: ‘Een heel knappe fiets voor dit geld‘.
Batavus Finez
Voordat er zoiets als Google bestond, leerden scholieren geschiedenis van grote schoolplaten, die in het lokaal
van hun ‘lagere school’ hingen. De Noormannen, de belegering van Den Bosch, de Spaanse inquisitie en niet
te vergeten de Batavieren. Deze West-Germaanse stam maakte oorspronkelijk deel uit van de Chatten, maar één groep splitste zich na een conflict af en vestigde zich in de Rijndelta, op de plek die wij nu Friesland noemen. Of ik dat allemaal onthouden heb van zo’n schoolplaat? Nee hoor, ik heb het net even opgezocht, op Google.
Waar dit verhaal heen gaat? Nou in 1904 begon Andries Gaastra met het produceren van fietsen. Eerst onder
de naam Presto, maar ook al snel als Batavus. Batavus had een logo met een grote B en daarin een woest uitziende Batavier met wild kapsel en een knuppel. Van die wildeman is al lang niets meer vernomen. Een gestileerde vogel siert tegenwoordig het balhoofd van deze Finez. Minder uitgesproken, maar in deze zakelijke tijden kan een mannetje met een knuppel niet meer.
Heel knappe fiets
De Batavus Finez is een heel knappe fiets voor dit geld. Hij heeft vering, een dichte kettingkast, 7-speed naaf, naafdynamo en schijfremmen. Hij rijdt zoals je dat verwacht: heel prettig. Het is misschien geen stoplichtsprinter, maar je beweegt je wel met speels gemak door het moderne stadsverkeer. Dit is trouwens de eerste gewone fiets die we testen die lijkt op een e-bike. Want zeg nou eerlijk: je zou toch denken dat er een accu opgesloten zit in die dikke aluminium onderbuis? Normaal lijkt een e-bike zoveel mogelijk op een gewone fiets, maar nu is het dus eens andersom: leuk. Zowel de dames- als herenuitvoering zijn er ook in mosgroen en parelmoer wit. Stap op en de lol begint gelijk. Vergeet het ov: trappen maar.
Details
Stroomdraad
De Finez heeft een naafdynamo. Mooi, maar dan heb je wel een draadje, die vanaf een stekkertje naar de voorlamp en het achterlichtje. En zo’n draad is altijd wat broos.Slot
Op het frame van de Fine is een standaard Abus-slot gemonteerd. Deze heeft een opening voor een extra insteekketting. Die zijn los te koop in 85, 100 en 130 centimeter lengte. Kost je circa 23 euro.
Plussen & minnen
+ knappe styling
+ nette prijs
– geen kabel bij slot
De Batavus Finez kost € 899,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk