In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de trekkingfietsen op een rij. Dit is de Koga F3 4.0: ‘Ja, dit is een heel fijne fiets!‘
Koga F3 4.0
We krijgen de laatste tijd wel eens opmerkingen dat we weinig aandacht meer schenken aan gewone fietsen. Dat is waar. De e-bike heeft de wereld van het recreatieve fietsen veroverd. En omdat een hoop nieuwe fietsen trapondersteuning hebben, schrijven we er ook veel over. Maar dat wil nog niet zeggen dat we onze liefde voor de gewone fiets verloren zijn, hoor. Sterker nog, na één ritje op de Koga F3 4.0 zijn we weer helemaal ‘terug bij af’.
De Worldtraveller en GrandTourer zijn Koga’s die letterlijk de hele wereld aankunnen. Voor iets kortere ritten is een fiets uit de F-serie een goede keuze. Er zijn er acht, allen aangeduid met een cijfer. Dit is de F3 4.0, die nog geen 16 kilo schoon aan de haak weegt.
Vlot en licht
Basis is een licht aluminium frame, met als extra een in de voorvork ingebouwde Feather Shock-vering. Verder heeft hij een Alfine 8-speed naaf, schijfremmen en een riem in plaats van een ketting. Een riem kun je niet zomaar splitsen, zoals een ketting, en ooit zul je een nieuwe moeten monteren. Daarom is het nette frame ‘deelbaar’ gemaakt. Veel zal hij overigens niet open hoeven, want een riem gaat zeker 20.000 kilometer mee.
Deze Koga rijdt zoals je dat van een Koga verwacht: vlot en licht. Zodra hij op gang is (en dat is al redelijk snel) voelt hij lekker stabiel aan. Zo heb je alle tijd om om je heen te kijken! Hij doet een beetje denken aan de uitvoeringen van de Sport Tourer uit 1998, maar dan zonder de ratelende derailleur en aanlopende kettingkast. Ja, dit is een heel fijne fiets!
Details
Riem
De twee grootste voordelen van een riemaandrijving of belt-drive? Geen onderhoud en een lange levensduur. Je hoeft de riem niet te smeren of te spannen. Zit er zand op, dan is afspoelen of afvegen voldoende. Een riem gaat zeker vier keer langer mee dan een ketting.Remmen
De Koga heeft Shimano BR-M201-schijfremmen: achter en voor zijn die 160 millimeter groot. De gaatjes zorgen voor koeling. De remklauw zit met een adapter op het frame geschroefd. Voordeel van schijfremmen: altijd goede en consistente remkracht.
Plussen & minnen
+ voorvering
+ riemaandrijving
– geen plaats voor voordrager
– stroomdraadje lamp is sensibel
De Koga F3 4.0 kost € 1.599,- en is te vinden op de WEBSITE van het merk