Een mooie afdaling kan een welverdiende beloning zijn na je klimmetje of klautertocht omhoog. Hoe meer vertrouwen je hebt in je vaardigheden om ook soepel naar beneden te rijden, des te meer je kunt genieten. 9 basistips die je helpen afdalen op de fiets en optimaal die heuvel of berg af te komen.
Afdalen op de fiets – 9 tips
1. MATERIAAL
De snelheid haal je eruit met je remmen. Dus, simpel en van groot belang: zorg dat je remmen goed in orde zijn – wat voor soort je ook hebt. Vooral als je weet dat je op je route wat afdalingen kunt verwachten. Maar het is natuurlijk altijd handig als je zeker weet dat je remmen goed functioneren. Let op schijfremmen, prima spul, maar ze kunnen erg heet worden door de wrijving. Niet aanraken dus.
2. ONTSPAN
Hoe lang of kort, steil of gematigd je afdaling ook is: ontspan. Voel je je gespannen dan zit je al gauw krampachtiger op de fiets en klem je je stuur vast. Daardoor rijd je minder soepel en kun je juist eerder stuur- of remfoutjes maken. Vermoeiend voor je handen ook trouwens. Enige concentratie is natuurlijk nodig, maar eens adem lang uit en relax. Dan geniet je ook meer.
3. OEFEN
Merk je dat je de zenuwen krijgt van een weg die naar beneden loopt? Helemaal met een bocht erin? Ga dan een keer bewust oefenen op een heuvel. Je leert je fiets er goed mee kennen en jezelf ook. Hoe reageert je fiets, waar zit het zwaartepunt, hoe werken je remmen optimaal, hoeveel remkracht heb je nodig, hoe houd je jezelf en je fiets rustig? Oefening baart kunst.
Lees ook: Hoe neem ik soepel een bocht?
4. KIJK VOORUIT
Ook bij afdalen de gouden fietstip: probeer zo ver mogelijk vooruit te kijken, naar waar je heen wilt. Daarmee houd je ook mooi overzicht op je omgeving en wat er op je af komt. Moet je door een bocht, kijk dan vooruit, door de bocht heen.
5. VOORBEELD DOET VOLGEN
Heb je veel afdalingen voor de boeg, of een aantal achter elkaar en heb je de bibbers? Volg een medefietser die ervaring heeft en/of geen schrik kent. Ook handig als je een keer wilt oefenen op heuvel af rijden: neem iemand mee die voor je uit fietst en de lijn laat zien die je kunt nemen, aangeeft wanneer je remt en hoe je stuurt.
6. BEPAKKING
Ga je (voor het eerst) fietsen met bepakking? Realiseer je dan dat je stabiliteit bij afdalingen meestal minder goed is en je remweg langer. Maak daarom vooral een proefrit met volle bepakking op wat afdalingen. Ook op wat klimmen wellicht trouwens. Veder is afdalen op onverharde wegen anders dan op asfalt, ook iets om rekening te houden. Vooral bij grindwegen, dan heb je minder grip.
7. AFSTAPPEN
Tot slot: ben je moe, gespannen, voelt het niet goed, heb je schrik, pijn of wat dan ook? Forceer het afdalen op de fiets niet maar stap gewoon even af en loop deels of helemaal naar beneden.
8. E-BIKE – accu achterop
Een e-bike met een voorwielmotor en een accu op de bagagedrager is ‘geen wonder der daaltechniek’, om het zo maar te zeggen. Vooral de plek van de kilo’s wegende accu achterop en dus relatief hoog op de fiets, kan (let wel: kan) onbalans veroorzaken, aldus technisch redacteur Menno Grootjans. Bij zijn jureringen van de E-bike van het Jaar leverde bij een flinke afdaling je even handen los doen van het stuur een slingerend, heen en weer bewegend stuur op. Dat wil je niet. Afdalen kan prima met zo’n e-bike maar: houd ten alle tijden je handen aan het stuur.
9. E-BIKE – middenmotor
Een e-bike met middenmotor en ingebouwde accu heeft een lager zwaartepunt en dat is prettig, ook bij het afdalen. Wel stuurt een e-bike van ruim twintig kilo anders dan een lichtgewicht sportfietsje. Prima, met beiden kun je uitstekend klimmen en dalen. Bij de eerste afdaling die je doet wel even ervaren tot hoever je kunt gaan. Vergelijk het maar met het rijden in de bergen met een auto en een auto met caravan.
Heb jij nog een goede afdaaltip? Laat hieronder je reactie achter, we horen het graag!
14 reacties
Gebruik beide remmen, maar vooral die van het achterwiel.
Draag een helm!
Gebruik de remmen gedurende vijf tellen en laat dan vijf tellen los. Je leert dan steeds bij hoe je de snelheid in de hand hebt. Duurt het te lang voordat je weer prettige snelheid hebt, dan was je snelheid te hoog.
Verdeel het gewicht van de bagage/bepakking over het voor én achterwiel. Als het voor te licht is heb je geen grip. ! ! !
Let op bij schaduwplekken op de weg; ze kunnen een kuil in de weg camoufleren
Wat ik mis in de tips is:
Pompend remmen. Toch wel heel belangrijk
Als je opgebouwde snelheid te hoog wordt ga dan zo rechtop mogelijk zitten. De luchtweerstand neemt toe en zal de snelheid doen afnemen
Rem voor een bocht zo hard dat je in de bocht niet of nauwelijks hoeft te remmen en als het toch moet gebruik alleen de achterrem.
Let op zand in de bocht van de weg.
Houd er rekening mee dat er een stoplicht of stopbord direct onder aan de afdaling kan staan.
Bij zware fietsen of een tandem: gebruik de bergrem bij lange afdalingen. Of een fiets met terugtraprem EN handrem.
Zet altijd een bril op: het is niet fijn als er iets in je oog vliegt terwijl je beide handen aan het stuur moet houden.
Draag een helm.
Doe bovenaan een lange afdaling een vestje of jasje aan: je komt bezweet boven en naar beneden voel je pas dat het koud is.
Pas op gladheid door opvriezing op plekken in de schaduw.
En het allerbelangrijkste : houd ten allen tijde je voeten stevig op de trappers. Je bollen kun je een (paar) centimeter van het zadel halen om de druk op je pedalen en stuur te vergroten. Je pedalen houd je bijna in de middenstand. Zo voorkom je dat je voeten door een ongelijkheid van de pedalen schieten en je stuur gaat slingeren en je een smak maakt.
haal op een bochtige, onbekende of onoverzichtelijke afdaling niet in, en houd meer afstand tot je voorganger. Je kunt dan beter op onverwachte gebeurtenissen zoals een valpartij voor je, iemand uit een zijweg of een kuil in de weg reageren.
Mocht er toch iets fout gaan, zorg voor een EHBO setje, en minimaal 1 bidon water die je voor het schoonmaken van bijv. een schaafwond of zweethanden etc. reserveert.
Veel fietsplezier,
Jan Kooi
Let op het verkeer! Is er aan het eind van de afdaling een voorrangsweg of zijweg waar auto’s uit kunnen komen? Zijn er andere weggebruikers waar je rekening mee moet houden?
Pas op met de wegrand. Hier ligt vaak ook los grind.
Wat is pompend remmen? Los- vast -los?
Rem voor een bocht zoveel dat je in de bocht niet of nauwelijks hoeft te remmen en indien dat toch moet gebruik alleen je achterrem.
(Heel) vroeg beginnen met afremmen, dat houdt de remmen relatief koel.
En eventueel, als de situatie het toelaat en je het durft, korte hele bochten maken – door tegensturen tegen de helling kun je flink vaart minderen en zelfs tot stilstand komen.