Giant FastRoad E+ EX Pro Proefrit

1

In iedere editie van FietsAcief test technisch redacteur Menno Grootjans in de rubriek Proefrit een aantal fietsen. Van e-bike tot speed pedelec tot trekkingfiets. Hier zetten we de e-bikes op een rij. Dit is de Giant FastRoad E+ EX Pro e-bike.

Giant FastRoad E+ EX Pro

Giant FastRoad E+ EX Pro e-bike

Woonde ik maar in Arnhem. Of in Valkenburg. Een prachtprovincie hoor, Brabant, maar het mag van mij wel wat heuvelachtiger. Dat bedacht ik me toen ik deze FastRoad E+ EX Pro aanzwengelde. Knop indrukken, het display licht op, handen aan het stuur, voeten op de pedalen en hop, daar ga je. Giant heeft met deze FastRoad een soort con­current afgeleverd voor het openbaar vervoer en de elektrische auto. Het is een fiets die volgens Giant zelf bedoeld is om je snel te verplaatsen in ‘stedelijke omgevingen’.

De onderdelen

De Giant heeft een strak zwart uiterlijk, aluminium frame, dikke voorvork, een ingebouwde Giant SyncDrive Pro-motor en een in de onderbuis verstopte 375 Wh Smart EnergyPak-accu. De eigen D-Fuse aluminium zadelpen zorgt voor extra comfort, er zit een mooi dragertje op, spatborden, ledverlichting en een ­stevige standaard. Onderweg hoor je de SyncDrive-motor wel iets, maar het geluid is binnen de perken. Het mooist loopt de FastRoad als-ie 21 kilometer per uur gaat. Dan heb je nog wat over als je een wielrenner wilt passeren of nog net dat stoplicht wilt halen. Of, als je dan toch in Valkenburg bent, de Cauberg soepel op wilt rijden. De ondersteuning komt daarbij prima inzetten. Wel was  een kettingkast geen overbodige luxe geweest.

De bediening

Giant FastRoad E+ EX Pro

Een kettingkast had gemogen

DETAILS
Motor
Giant ontwikkelde de motor samen met Yamaha. In eerste instantie voor e-mountainbikes, maar hij past ook prima bij een ­sportieve e-bike als deze. Uiteraard passen de delen netjes bij elkaar: de motor, de sensor die acceleratie en heuvels herkent en het overzichtelijke Giant RideControl EVO-display.

Giant FastRoad E+ EX Pro

Giant’s eigen motor

Shimano Tiagra & GRX
Op de cassette zitten tien kransjes, uiteenlopend van 11 tot 36 tandjes. De bediening gaat met een betrouwbare Shimano Tiagra-shifter op het stuur. Je schakelt maximaal vier kransjes tegelijk lichter.

Giant FastRoad E+ EX Pro

Schakelen met Shimano Tiagra

Plussen & minnen

+ sportief 
+ uitstraling van een straaljager
– weinig comfort
– geen draadloze verlichting

De Giant FastRoad E+ EX Pro kost € 3.399,- en is te vinden op de website van het merk.

Deel.

Over de auteur

1 reactie

  1. de fiets ziet er sportief uit zonder zijn verende voorvork die heb je ook niet nodig op het fiets pad, uit die oogpunt heb ik de fiets ook ge kocht .
    wat mij wel tegen valt is de kleine accu want hij oogt voor een flinke afstand te toeren maar dat valt tegen waarom niet de zware accu voor een klein bedrag want die is er wel moet je er bij kopen voor 600 euro en dat is niet klant vriendelijk.
    verder is de teller niet compleet geeft geen tijd aan en andere dingen al drie keer geweest om het laten veranderen moet wachten op een nieuwe opdeed maar de fiets is nieuw dus dat hadden ze eerder moeten doen.
    dus ik wacht maar af en giant doe er wat aan .