Deed je vroeger als wegenwachter alleen auto’s, tegenwoordig is daar wegenwacht voor fietsers bijgekomen. Corné is van oorsprong automonteur en werkt al 21 jaar bij de wegenwacht. Wat komt hij vooral tegen onderweg en wat is zijn belangrijkste tip?
Wegenwacht voor fietsers
De ANWB – waar de wegenwacht deel van uit maakt – biedt verschillende vormen hulp aan. Zo is er voor fietsers de Pechhulp Fiets. Je schaft de ANWB Fietspas aan en hebt dan recht op 24/7 hulp van de ANWB Alarmcentrale in Nederland en België. De wegenwacht is niet de enige die een dergelijke service biedt. Ook rijwielhandelaren doen dit via FietsNed voor de vaste klanten en je kunt je ook zelf bij FietsNed aansluiten.
Verandering
Corné heeft zijn werk door de jaren zien veranderen. Dat zit ‘m vooral in elektronica, ook als het over fietsen gaat. En ook over het type fietser: “Het merendeel van onze leden rijdt op een e-bike. Ik heb de fietsers die ik geholpen heb zien veranderen. De eerste mensen die we hielpen waren altijd op leeftijd. Zestigers, zeventigers. Recreanten die voor het plezier een rondje gingen toeren. Ze reden ook vaak met z’n tweeën, veel koppeltjes. En ook veel groepjes. Senioren die met z’n allen een tocht maken. Als er dan één pech kreeg werden we gebeld en kwamen we langs. Nu zijn er ook steeds meer scholieren met een elektische fiets. Die moeten naar school of naar huis. En er zijn steeds meer forenzen die op een e-bike of speed pedelec onderweg zijn. Die hebben meer haast dan de gewone recreant”.
De grootste problemen
Wat zijn de grootste problemen die je als wegenwacht bij e-bikes tegenkomt?
- Lekke band
“En dan is weer 90 procent van de lekke banden achter. Daar rust het meeste gewicht op en vaak rijden veel fietsers met te weinig lucht. De gaatjes veroorzaakt door glassplinters zijn het lastigste. Vaak blijft er iets achter. Dat kruipt in het rubber en komt pas weer naar buiten als je de band oppompt”. - Accustoringen
Vooral als het koud is. Thuis laad je de accu op, maar eenmaal onderweg loopt die heel snel leeg. Slechte cellen, slijtage enzovoort”. - Polen, stekkers & displays
“Veel van de eerste e-bikes en Chinese exemplaren hebben prullaria aan boord. Een flinke regenbui kan al uitval betekenen”
De tip
Corné geeft aan: “Eigenlijk is er maar één echte tip. Onderhoud. Kijk, veel mensen brengen de auto wel naar de garage, maar een fiets niet. Als je veel rijdt, zeker met een e-bike, dan is periodiek onderhoud cruciaal. Zo slijt een ketting op een elektrische fiets met middenmotor sneller dan bij een exemplaar met voorwielmotor. Ook de remblokken kunnen ongemerkt snel slijten op een e-bike. Zorg dat ze in rode zijn. Oh en zorg voor een warme, droge stalling voor je fiets. Vooral voor de levensduur van de accu. Rij die ook gewoon een keer leeg en laadt hem dan goed op”.