Je gaat naar de fietsenwinkel, maakt wat testritten en kiest een (elektrische) fiets. Een paar dagen later kun je ‘m ophalen. Klinkt simpel. Maar wat komt er bij kijken om precies die fiets te leveren? Of om ‘m rijklaar te maken? Meer dan je denkt.
Fietsenwinkel
Achter de schermen van de fietsenwinkel vindt tegenwoordig een subtiel spel plaats van voorraadbeheer, samenwerken, onlineconcurrentie, service en geen nee willen verkopen, zo weet FietsActief-redacteur Menno Grootjans. Hij sprak met Paul Verschuren (39), eigenaar van fietsenwinkel De Tweewieler in Udenhout. Paul licht een tipje van de sluier op over hoe dit allemaal werkt. Hierbij een voorproefje. Het hele verhaal lees je in in FietsActief nummer 6. Deze vind je vanaf 26 juli in de winkel of bestel je online.
Nieuwe collectie
Paul vertelt: “Elk jaar plannen we aan de hand van de nieuwe collecties welke fietsen we in de winkel willen hebben. Die collecties bekijk je in het najaar bij de zogenaamde dealershows. Je bekijkt het aanbod, maakt met de vertegenwoordiger een jaarplanning en spreekt af in welke week welk model in de winkel wordt aangeleverd.”
Zomaar een paar fietsen bestellen kan wel, maar dan zakt de marge erg snel. Want als je op voorhand een bepaald aantal fietsen bestelt, krijg je van de fabrikant korting. Dat is goed voor de winstmarge van de fietsenzaak. Hoe meer je bijtijds bestelt, des te beter de condities – die winstmarge dus.
Voorraad
Paul vervolgt: “Maar het is steeds meer de trend dat de fabrikanten zelf meer voorraad hebben. Die hebben meer ruimte. Bestellen bij de fabrikanten gaat via de telefoon of online. Fietsen worden vervolgens op een vast moment in de week vervoerd met vrachtwagens door gespecialiseerde vervoerders. Zo levert Accell één keer per week op woensdag en Gazelle op donderdag. Er kan dus niet altijd de volgende dag geleverd worden. Mocht een klant dat toch willen, dan is er een zogenaamde 24 uur service.”
Rijklaar maken
“Een e-bike rijklaar maken kost circa een uur. Zo worden bijvoorbeeld schijfremmen ingeremd en de veel gemonteerde Magura HS 11 velgremmen recht gezet. Alle corresponderende (frame) en onderdelennummers worden genoteerd en opgeslagen. Uiteraard gaan e-bikes eerst aan de computer. De accu’s komen vaak los, soms zitten ze in de fiets. Die gaan dan aan de lader. Veder worden de systemen gecheckt en zaken als verlichting en klok ingesteld op het display.”
CycleSoftware
Een rijwielhandelaar verkoopt niet graag nee. Lastig daarbij is het spanningsveld tussen bestellen in het najaar, de productie van de fietsen en het uitleveren. Veel fabrikanten zijn afhankelijk van wat er in het Verre Oosten geproduceerd wordt. Doordat er zo veel uit China komt, moet dat ook ruim op tijd ontworpen, geproduceerd en vervoerd worden.
Paul vertelt: “Zomaar even een paar extra modellen laten invliegen kan, maar dat heeft effect op de uiteindelijke verkoopprijs. Gelukkig zijn er nog andere mogelijkheden. We hebben met een aantal dealers in de omgeving speciale appgroepen. Daarin kunnen we vragen of een collega dat ene model nog op voorraad heeft. En er is CycleSoftware, een programma voor dealers. Daar is een ook een soort Marktplaats aan verbonden. Daarmee kun je nagaan of er ergens een bepaald model in de goede maat en uitvoering verkrijgbaar is. Daar kun je dan op bieden, een goede oplossing.”
Hoewel ze tegen veel internetprijzen niet opkunnen, is het sterke punt van fietsenwinkels wel de persoonlijke aandacht, het advies en de service. Paul heeft dan ook nog vijf fietsaankooptips.
5 aankooptips van Paul
-
“Kies een NEDERLANDS MERK. Niet om chauvinistisch te zijn, maar de afterservice is net wat makkelijker dan bij een buitenlands merk.”
-
“Koop nooit zomaar een e-bike.” TESTRIJDEN is echt noodzakelijk.
-
“Bijvoorbeeld in een EXPERIENCE CENTER. Een prima locatie om je te op je gemak te oriënteren.”
-
“Houd altijd in de gaten of je e-bike GOED ZIT en de juiste maat heeft. Ook al heb je een motor als ondersteuning, als je niet goed zit fiets je zeker niet lekker.”
-
“Neem een goede VERZEKERING. Niet alleen voor diefstal, maar ook bij schade en pechhulp.”