Gazelle presenteerde onlangs de nieuwe Ultimate, een e-bike die een strak uiterlijk combineert met innovatieve technologie. Redacteur Menno Grootjans mocht proefrijden en deelt zijn bevindingen. Zijn eerste gedachte toen hij de fiets zag: ‘Wow! Is dit een Gazelle?‘
Gazelle Ultimate C8+ HMB
De nieuwe Gazelle Ultimate C8+ HMB heeft een knoeperdrood frame, mooie lijnen en een superstoere uitstraling. Het is een gebruiksfiets die vooral in stedelijke omgeving zal rondtoeren, maar de sportieve ambities spatten ervanaf. Niet allemaal, maar veel Gazelle e-bikes hebben een accu op de achterdrager in combinatie met een losse motor. Prima fietsen, maar de trend gaat richting middenmotor met geïntegreerde accu. Dat heeft Gazelle ook gezien. Vandaar deze geheel herziene Ultimate.
Gazelle Grenoble C7 HMB Elite
Vergelijken we de nieuwe Ultimate C8 bijvoorbeeld met de Grenoble C7 HMB Elite, dan zien we subtiele verschillen. De Ultimate heeft een slanker frame. Met name de onderbuis is strakker en de aansluiting van de staande buis op het bracket is vloeiender. Daarnaast heeft de Grenoble nog een in het frame geïntegreerde achterdrager, bij de Ultimate is een los, sportief exemplaar op het frame gebout. Ook is de kabelrouting verbeterd, de voorrem in de voorvork geïntegreerd en is het spatbord met koplamp verdwenen. Daarvoor in de plaats is een koplamp op de stuurpen geplaatst.
In het bracket is een (50 Nm) Bosch Active Line Plus-motor te vinden, de 500 watt lithium-ion accu zit in de onderbuis. Verder heeft de Ultimate een 8-speed Nexus naaf, dichte kettingkast en Magura hydraulische velgremmen. Inclusief de accu van 3 kilo weegt de Ultimate 27 kilo.
Proefrit
Tijdens de proefrit merkten we nog een belangrijk verschil met de Grenoble: op de Ultimate zit je iets minder rechtop. Een licht sportieve zithouding dus, iets om rekening mee te houden. Veder kent de Bosch Active Line Plus- motor vier standen: Eco, Tour, Sport en Turbo. Wat je merkt? Dat je al heel snel richting Sport en Turbo schakelt. Want de Ultimate rijdt ook in de snelste standen erg stabiel.
De zithouding is zoals gezegd licht sportief, het stuur en de handvatten liggen prima in de hand. Doordat je je meteen zeker voelt, kun je ook zonder gedoe de snelheid opdrijven. Of nou ja, tot 26 kilometer per uur dan, want het is geen speed pedelec. Dat zou overigens wel kunnen, het frame is er stijf genoeg voor. Het motortje is superstil, we hoorden geen kraakje. Toen we rond de 40 kilometer gefietst hadden, toonde de display dat er nog voor 50 kilometer aan stroom resteerde. En dat terwijl we toch heel veel in de sportstand reden.
Up-to-date
Is het dan allemaal ‘hoera en hoppakee’? In de basis wel. De Ultimate oogt strak, is helemaal up-to-date en hij rijdt heel goed. Bij onze testfiets stond de voorvering te strak afgesteld, dan heb je er weinig aan. Geen punt, één keer goed (laten) afstellen en het probleem is verholpen. De verlichting is gekoppeld aan de accu.
Heb je geen stroom meer, dan heb je dus ook geen licht. Wat we ook jammer vinden is dat de Ultimate geen schijfremmen heeft. Geen bittere noodzaak voor een gebruiksfiets, maar het zou hem nog net even wat beter maken. Gazelle heeft echter aangegeven dat er in het najaar meer versies zullen komen.
De Gazelle Ultimate C8+ HMB is er in twee kleuren, in een lowstep of highstep uitvoering.
Leverbaar vanaf € 3.299 inclusief een 500wh accu.
1 reactie
Mooie fiets, maar, 23 kilo tillen op je fietsendrager is nog wel een dingetje. Toen wij 2 nieuwe elektrische fietsen hebben gekocht heb hier speciaal opgelet.
Arie