De Amsterdamse start-up Mokumono haalt de fietsindustrie terug naar Nederland. Of om precies te zijn: naar 020.
Bob spreekt
“De afgelopen twintig jaar is de productie van fietsframes zo goed als volledig verplaatst naar Azië”, aldus mede-oprichter Bob Schiller, “wij hebben een geautomatiseerde productie methode ontwikkeld waardoor fietsen weer in Nederland gemaakt kunnen worden”. Nederland is bij uitstek een fietsland. Maar de productie van fietsenframes, de basis van elke fiets, vindt voornamelijk plaats in Zuidoost Azië. De reden is simpel: het maken van een fietsframe is nog steeds handwerk en daarom goedkoper in lageloonlanden. Geïnspireerd door de auto-industrie heeft Mokumono een innovatief geautomatiseerd productieproces ontwikkeld. “Op deze manier kunnen we voor dezelfde kosten in Nederland een frame maken”
Nou ja, bijna…
Mokumono, het bedrijf van de Amsterdamse tweelingbroers is er van overtuigd dat de productie van fietsenframes weer terug naar Nederland moet komen. “De techniek die we gebruiken wordt in Nederland al gebruikt door partijen als VDL in de auto-industrie. Wij hebben die techniek doorontwikkeld speciaal voor fietsen”, aldus Tom Schiller. Als bewijs ontwikkelde Mokumono een eigen fiets de ‘Delta’. De eerste honderd fietsen waren al verkocht voordat de productie begon. Maar de broers willen vooral aantonen met hun fiets dat de productie van fietsenframes weer in Nederland kan plaatsvinden. “Er worden jaarlijks 13 miljoen fietsframes geïmporteerd en het zou toch fantastisch zijn als een groot deel daarvan weer in Nederland gemaakt wordt!”, aldus Bob Schiller.
Over het productieproces en de Mokumono Delta:
De productie van een Mokumono frame begint met de vervormingstechniek dieptrekken. Zo wordt een framehelften uit platte plaat aluminium gevormd. De gespiegelde helft worden vervolgens met 3D lasersnijder uitgesneden en aan elkaar verbonden doormiddel van laserlassen. De gekozen productietechnieken zorgen ervoor dat productie volledig geautomatiseerd en schaalbaar is.
Mokumono Delta
Het eerste model, de Mokumono Delta, is de proof-of-concept om de Europese fietsindustrie te laten zien dat het anders kan. De Delta bewijst dat er een alternatief is voor lange levertijden en geringe flexibiliteit die een fietsindustrie die afhankelijk is van productie in Azië kenmerkt. De eerste productiebatch van de Mokumono Delta is inmiddels uitverkocht. Een testrit maken kan bij Mokumono werkplaats in Amsterdam-Noord en een fiets uit de tweede batch bestellen kan online vanaf €1690,-. www.mokumonocycles.com