Tenten, klimuitrusting, tennisrackets, wandelschoenen en fietsen: veel, heel veel sportspullen verkopen de warenhuizen van het Franse Decathlon. De artikelen zijn meestal opvallend aantrekkelijk geprijsd. De keten voert dan ook als motto: sport voor iedereen. Dus ook fietsen.
Decathlon voert onder andere 70 damesfietsen, 18 mountainbikes, 9 e-bikes en 45 racefietsen. Slechts 9 ebikes? Dat is maar een klein aantal. En dat terwijl de vraag wereldwijd groot is. Decathlon erkent dit en werkt eraan om het aanbod te vergroten. Binnenkort zal het ook meer sportieve modellen, zoals een elektrische mountainbike en een elektrische hybride in het gamma opnemen. Voorlopig zijn het vooral stads- en vrijetijdsmodellen die de winkel aanbiedt, onder de naam B’Twin of Popal. Van een slechts € 699,- kostende BTwin Elops 500 E tot een € 1.899,- ‘dure’ Elops 940 E.
BTwin Elops 920 E
Verder komt Decathlon in mei 2018 met een nieuw model, de Elops 920 E. Die gaat € 1.500,- kosten. Een heel mooie prijs, aangezien de nieuweling uitgerust is met een middenmotor. Het proefmodel dat we mochten uitproberen was nog niet helemaal ‘af’, maar we konden er wel al een stuk mee rijden. Het exemplaar dat we meekregen was een wit ‘dames’model. Of er ook een herenmodel komt is nog niet zeker.
Het frame is van oversized aluminium, gebouwd rond een Duitse Brose-middenmotor. Grofweg gesteld zijn er op dit moment een vijftal grote aanbieders van middenmotoren: Bosch, Shimano Steps, Brose, Bafang en Impulse. De reden dat Decathlon voor Brose koos is simpel: Bosch kan de gevraagde hoeveelheden die Decathlon nodig zou hebben niet leveren. Decathlon produceert 4.000.000 fietsen per jaar. Nu is het aantal e-bikes nog relatief klein, maar de verkoop stijgt ongeveer wekelijks een paar procent.
Rijgedrag van de B’Twin Elops 920 E
De 920 ‘snort’ er vrolijk op los. De motor produceert net wat minder geluid dan de Bosch en door een aparte sensor schakelt de ondersteuning even uit als je een van de zeven versnellingen van de Nexus-naaf kiest. Brose heeft ook nog als voordeel dat hij geen weerstand geeft als hij uitstaat. Verder kun je met de Brose-motor snel optrekken omdat hij veel kracht levert als je wegrijdt, ook bij een laag toerental. Dat kan vooral handig zijn bij steile hellingen. Schakel je te laat en trap je met een laag beentempo, dan houd je toch voldoende ondersteuning. Er zijn drie ondersteuningsstanden: Eco, Tour en Sport.
De accu zit op de achterdrager. De voorvork is een verend model, de andere onderdelen zijn gewoon netjes – al is er van echt toegepast design geen sprake ( op de in de balhoofdbuis geïntegreerde koplamp na). Decathlon kiest voor een mechanisch bediende schijfrem in het voorwiel en een klassieke velgrem achter. Die moet je even zoeken, hij zit net achter de motor. Die werkt, maar het is wel een ideale plaats voor het ophopen van vuil. Ook geen dichte kettingkast op de 920, wel flinke ‘ballonbanden’.
B’Twin is basaal
De basis klopt van voor tot achter. Stevig frame, goed werkende voorvork, middenmotor, demontabele accu, duidelijk display op het stuur. Om de 920 echter wat meer cachet te geven, zou er nog naar de accessoires en de afstemming gekeken mogen worden. In deze uitvoering is die vooral heel basaal.
Prima, als je daarnaar op zoek bent, maar qua uitstraling legt de B’Twin het af tegen pakweg een Gazelle, Batavus of Trek. Daarentegen is de prijs heel positief. Voor een e-bike met een middenmotor is die zeer concurrerend. Bij de al genoemde merken koop je voor pakweg € 1.500,- euro een fiets met een voorwielmotor.
De fietsen van Decathlon bekijken? Ga naar decathlon.nl
1 reactie
Nee niet content van de fiets. Gekocht 7 augustus 2020 nu 12 april 2021. Diee moter kraak dat het gene naam heeft. Pedels al vervangen remblokjes op en de achterremmen werken niet. Nee €1500 in de vuilbak. Voor mij veel geld.